Så shoppar svenskarna under Black Friday

Försäljningen ökade med 1 700 procent under dygnets första timme jämfört med en vanlig dag.
Så shoppar svenskarna under Black Friday - shopping-black-friday-700_binary_6979077.jpg

– Miljontals svenskar planerade att sitta vakna till tolvslaget och det var ett otroligt tryck under nattens första timme. Vi har symboliskt sett börjat hänga på låset till landets nätbutiker när Black Friday börjar, och det har blivit en e-handelns uppesittarkväll, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende, i ett pressmeddelande.

Även om försäljningen ökade kraftigt under dygnets första timme jämfört med en genomsnittlig dag så ökade den emellertid inte jämfört med första Black Friday-timmen 2018. Det visar statistik från Klarna, som hanterar uppskattningsvis omkring hälften av transaktionerna inom svensk e-handel.

Inför Black Friday – här är e-handelsbolagen spararna tror påInför den stora Black Friday-helgen har Nordnet kollat lite närmare på börsens e-handelsbolag.  

Samtidigt ökade försäljningen mellan måndagen och torsdagen med 55 procent jämfört med fjolåret, något som Klarna menar har att göra med att Black Friday-veckan infaller en vecka närmare jul och därför blir ett tydligare startskott för julhandeln.

– Att Black Friday infaller en vecka närmare jul i år, och att löningsdagen därmed inföll redan under måndagen innan istället för själva fredagen som tidigare år, har troligtvis påverkat den kraftiga ökningen, säger Viveka Söderbäck.

Framförallt är det åldersgruppen 18-35 som handlar under Black Fridays första timme, men åldersgruppen 56+ ökar sin andel av köpen medan de yngre shoppar mindre. Statistiken visar även att det är i Jämtland och Gotland som det shoppades mest per capita.

Black Friday-förbud debatteras i FrankrikeShoppingjippot Black Friday bidrar till resursöverutnyttjande och överkonsumtion och bör därför förbjudas, enligt ett lagförslag som kommer att debatteras i franska parlamentet i december.  

Klara genomförde nyligen även en undersökning som visade att 62 procent av svenskarna planerade att shoppa under Black Friday.

 

Shopping per capita under första timmen av Black Friday

(Index representerar den genomsnittlige svensken, och en högre eller lägre siffra visar om invånarna i länet handlat mer eller mindre per person under den första timmen av Black Friday)

Län Index
Sverige 100
Jämtlands län 239
Gotlands län 128
Kronobergs län 128
Stockholms län 119
Västerbottens län 114
Örebro län 112
Värmlands län 108
Uppsala län 101
Blekinge län 100
Västra Götalandsregionen 99
Region Skåne 97
Östergötlands län 96
Dalarnas län 93
Region Halland 89
Västmanlands län 88
Västernorrlands län 87
Kalmar län 86
Södermanlands län 70
Jönköping 59
Gävleborgs län 41
Norrbottens län 23

 

Källa: Klarna

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets
Annons från Invesco