Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Så ska SAS överleva på sikt

2019-06-20 14:48
Foto: Leif R Jansson/TT

SAS strategichef Göran Jansson arbetar nu intensivt med olika strategiska lösningar för att bolaget ska överleva.

– Det var ett strategiskt misstag från SAS sida att släppa in Norwegian på den nordiska marknaden för fritidsresor, det enda segment som nu växer, konstaterar Göran Janson, strategichef på SAS och medlem i koncernledningen.

SAS tidigare paradgrenen, affärsflyget, växer inte längre, vilket däremot det av SAS tidigare ratade fritidsresandet gör, men här har SAS svårt konkurrera med lågkostnadsbolag som Ryanair och Norwegian. SAS har tvingats in på en priskänslig fritidsmarknad där kundlojaliteten sitter i biljettpriset och vinstmarginalerna är lövtunna. För SAS håller det på att utvecklas till ett skräckscenario.

En lösning för SAS har varit säsongsdestinationer, där man tillfälligt trafikerar vissa destinationer. Enligt SAS-chefen Rickard Gustafson har det radikalt förändrat lönsamheten för SAS, enligt ett uttalande i fjol för TT. Tillfälliga destinationer har inte alltid fungerat smärtfritt gentemot de fackliga organisationerna, då inhyrd personal ibland behövts.

Personalkostnaderna är tillsammans med flygbränslet de två tyngsta kostnadsposterna för flygbolagen med cirka 15–20 procent vardera. Medan flygbränsle är en internationell bulkvara är personalkostnaderna helt olika mellan olika länder och där SAS ofta kommer i underläge mot andra flygbolag.

För att lösa den problematiken försöker SAS, precis som rederinäringen gjort, flagga ut sina plan och besättningar till något lågprisland. I SAS fall till Irland där man startat SAS Irland (Sail).

Tills vidare gäller att SAS inte mer än på marginalen kan utnyttja sitt lågkostnadsalternativ. Hur ska man då få priskänsliga fritidsresenärer att välja SAS före lågprisalternativ som Ryanair och Norwegian?

”Other people’s money” är en lösning Göran Jansson kan se, i form av de företag som är anslutna till SAS eurobonusprogram.

– Vi tittar på möjligheten att skruva på ett antal rattar i vårt eurobonusprogram där vi redan nu har 5,6 miljoner medlemmar. Om vi gör det attraktivt för dem att samla poäng genom att handla mer med sina kort kan en del av dessa poäng komma från handlare och företag vi samarbetar med och som gärna vill ha våra medlemmar som kunder, förklarar Göran Jansson

Biljettpriserna väntas samtidigt fortsätta ner. Med en stenhård priskonkurrens som hårdnar än mer i år med ett ökat utbud av flygstolar är enda sättet för flygbolagen att skära kostnader. Kostnaden för flygbränsle kan hållas i schack genom köp av nya flygplan.

Prispressen ökar i takt med att överkapaciteten på flygstolar ökar. För att pressa bränslekostnaderna har alla flygbolag stora beställningar av nya bränslesnåla plan. De kan bara fyllas med ökad priskonkurrens. I dag är det redan en överkapacitet i transportkapacitet. En tillfällig lättnad är flygförbudet på Boeings nya plan 737 Max, men när Boeing löst problemen kommer en hel svärm ut samtidigt. SAS har valt att helt satsa på Airbus medan Norwegian valt 737 Max. Fördel för SAS på kort sikt – och eventuellt också på längre sikt där en oro hos resenärerna för att flyga med de lagade planen kan kvarstå. Flygrädsla lurar under ytan på de flesta av oss, så Boeing kan ha ett stort förtroendeproblem att lösa för sina flygbolagskunder.

Detta är en kortversion av Söker: Strategi för överlevnad. Prenumeranter kan logga in och läsa hela artikeln här.

Hans Westerberg

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom