Så tror analytikerna om H&M:s rapport

H&M:s försäljningsökning i det tredje kvartalet var den starkaste sedan hösten 2016 och när den fullständiga rapporten nu släpps är frågan om även bolagets historiskt låga rörelsemarginal visar några tecken på tillfriskning. Utöver lönsamheten står H&M:s digra varulager i fokus, enligt analytikerkommentarer.
Så tror analytikerna om H&M:s rapport - hm-butik-affarsvarlden-700_binary_6895386.jpg

H&M hade en del att leva upp till när försäljningen för det tredje kvartalet (juni-augusti) nyligen släpptes, inte minst med årets 50-procentiga kursuppgång i ryggen.

Bolaget prickade analytikernas förväntningar med en försäljningsökning i lokala valutor på 8 procent, den starkaste siffran på elva kvartal, men marknaden svarade med att handla ner aktien. Pessimismen blev dock inte långvarig och i skrivande stund noteras H&M på en bit över 190 kronor, den högsta nivån sedan december 2017.

Vad som krävs för att försvara nuvarande kursnivå återstår att se, men att lönsamheten kommer att vara en viktig faktor när rapporten ska utvärderas är ingen djärv gissning.

Sett till Infront Datas sammanställning av 17 analytikers estimat väntas rörelsemarginalen ha stigit till 7,7 procent i kvartalet (7,1). Ett utfall i linje med konsensus skulle kunna bli ytterligare ett tecken på att H&M efter flera år med fallande lönsamhet har sin värsta tid bakom sig.

Men även om H&M skulle visa en stärkt marginal i kvartalet är det ingen snabb och stor förbättring som analytikerna ser framför sig. En titt på helårskonsensus, där rörelsemarginalens säsongsmönster inte stör bilden, visar en tro på 7,1 procent 2019, 7,3 procent 2020 och 7,4 procent 2021. För att ge lite perspektiv kan den förväntansbilden sättas i relation till marginalens historiska topp som var kring 23 procent.

Marknaden kommer även dissekera lönsamheten på bruttomarginalnivå och här ligger kvartalskonsensus på 50,4 procent (50,3).

Försäljningen är som bekant redan känd och den landade på 62,6 miljarder kronor i kvartalet (55,8). H&M:s rörelseresultat väntas ha stigit till 4.816 miljoner kronor (3.976).

En annan central fråga inför rapporten är hur H&M:s varulagernivå utvecklat sig. Vid utgången av det andra kvartalet var lagrets bokförda värde drygt 40 miljarder kronor. Lagret utgjorde då 18,3 procent av omsättningen, ner från 18,6 procent kvartalet innan. H&M:s mål är att minska lagret som andel av försäljningen till mellan 12 och 14 procent 2019-2022.

Rapporten väntas torsdag den 3 oktober klockan 8.00 och följs av en telefonkonferens klockan 9.00.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets
Annons från Invesco