Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Samsung och Apple tappar marknadsandelar

2014-05-02 06:25

Den globala smartphone-marknaden ökade med 30,2 procent under det första kvartalet 2014, enligt ett pressmeddelande från IDC. Samtidigt minskade marknadsandelarna för såväl Apple som Samsung.

Leveranserna ökade alltså till 284,8 miljoner smartphones globalt under perioden, från 218,8 miljoner enheter under det första kvartalet 2013.

IDC hade räknat med 267,2 miljoner enheter för det första kvartalet 2014, vilket skulle varit en ökning med 6,6 procent.

Det är dock en förväntad minskning från det fjärde kvartalet 2013 på grund av den stora försäljningen under helgerna. Nedgången är 1,7 procent från det fjärde kvartalets helgförsäljningar då leveranserna uppgick till 492,8 miljoner enheter.

Gällande den globala mobiltelefonmarknaden (inklusive smartphones) levererades 454,9 miljoner enheter under det första kvartalet. Det är en ökning om 5,3 procent från samma period året innan, men en minskning om 7,7 procent från det fjäre kvartalet 2013.

"Smartphone-marknaden förändras snabbt då den återspeglar ökningen av dess största marknad, Kina, där rekordhöga 40 procent av de globala leveranserna gick till kinesiska konsumenter", uppger IDC i pressmeddelandet. Där de globala leveranserna minskade jämfört med föregående kvartal undvek alltså Kina trenden.

Av enskilda leverantörer skeppade Samsung 88,5 miljoner smartphones (69,7), och innehade en marknadsandel om 31,1 procent (31,9) under det första kvartalet 2014.

Apple skeppade 43,7 miljoner smartphones (37,4), och hade en marknadsandel om 15,3 procent (17,1).

De som fick se sina respektive marknadsandelar öka var Huawei och Lenovo.

Affärsvärlden SIX

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom