Siffertricks bakom bolagsrapporter

2011-04-04 10:06 Jonas jonas_melzer

Flera svenska börsbolag ger stora rabatter för att avsluta affären i rätt kvartal. Det visar en ny undersökning från PMP Marknadskonsult. Det kan stå företagen dyrt.

- Vi går mot en mer amerikaniserad företagskultur och ett kortsiktigt säljande som resulterar i att vi skadar kundrelationen, säger Mikael Juhler, vd på PMP Marknadskonsult till Dagens Industri.

Undersökningen som tidningen tagit del av visar på att rabattrenden kan stå företagen dyrt.

52 procent av börsföretagen i undersökningen ger rabatter för avsluta affären under rådande kvartal. Det är en ökning från fjolårets 48 procent.

71 procent av börsföretagen har starkt kvartalsfokus och 12 procent anser att den fokusen har ökat sedan i fjol.

- Det finns företag idag som driver in 60-70 procent av kvartalsintäkterna under de sista veckorna av kvartalet, säger vd Mikael Juhler, till DI.

Men att ge högra rabatter för att få till en bra balansräkning är ingen långsiktig väg till hög avkastning.

- Rabatter bygger oftast på att kunden inte uppfattar de värden som företaget vill nu ut med. Rabatten blir den snabba enkla vägen fram till affärer.

Men det är inte rabatter som kunden efterfrågar, utan snarare att bli övertygad om varför han ska köpa, säger Mikael Juhler, till DI. 

De som har närmast till att ge rabatter är företag som tror på en stark tillväxt under 2011. Av dessa ger 64 procent rabatter till sina kunder för att snabbare avsluta affären.

Jonas jonas_melzer

Premiumnyheter

Aktuellt inom