Singles day slår rekord igen

Den kinesiska shoppingdag som kallas "single's day" på grund av datumets många ettor (11/11) slår i år rekord - igen.
Singles day slår rekord igen - singles-day-alibaba-700_binary_6978072.jpg

E-handlaren Alibaba noterade på måndagseftermiddagen lokal tid en bruttoförsäljning (gross merchandise value) som var högre än fjolårets rekord 213,5 miljarder yuan (cirka 295 miljarder kronor), rapporterade tv-kanalen CNBC.

För att stimulera försäljningen under de 24 timmar händelsen pågår erbjuder många e-handlare, bland dem Alibabas butik Tmall, omfattande rabatter. Kändisar spelar också en viktig roll i marknadsföringen. Amerikanska dokukändisen Kim Kardashian genomförde i år en livestream där hon presenterade sitt parfymmärke KKW på Tmall.

Singeldagen passerade redan förra året omsättningen under flera uppmärksammade amerikanska shoppinghögtider, som Black Friday och Cyber Monday.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Invesco
Annons från Trapets