Den brittiska elmarknaden avreglerades tidigt och Faraz Azima, som då bodde i England, lät sig inspireras av de elbytarsajter som fanns där. Han ringde några vänner från KTH-tiden och satte i gång att arbeta med en affärsplan. Inom kort var Elskling.se på plats.
På Elskling.se kan du enkelt skriva in uppgifter om ditt boende, din elförbrukning och om du har specifika krav på din el, som att den ska vara grön eller att servicen från elbolaget ska vara god. Därefter får du fram vilket elavtal som passar dig bäst. Elskling.se visar inte bara upp det bästa elavtalet. De gör det också möjlighet för dig att byta elavtal. Det var bolaget först i Sverige.
Den svenska marknaden är transparant. Jämförelsebolagen är många. Därför skrämdes inte elleverantörerna av att ställas mot varandra. Enligt vd Faraz Azima är det tvärtom så att Elskling ses som en bra marknadsförare och försäljare av leverantörernas produkter.
- Vi fungerar som en ny och effektiv säljkanal, där kunden aktivt söker sig till oss, säger Faraz Azima.
- Det är kostnadsfritt att vara med. Förutsättningen för att affären ska funka när man erbjuder en jämförelsetjänst är att alla är med.
Elsklings modell går i stället ut på att ta betalt om det faktiskt sker ett byte via deras sajt.
Den främsta utmaningen framöver är att göra folk medvetna om sina elval. Ännu har 25 procent av svenskarna inte gjort något aktivt val.