Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Sociala webben värd 25 gånger mer än H&M

2011-02-18 09:54

Internetbolag har framtiden för sig men värderingarna liknar en bubbla. Facebook, Twitter och Groupon är några exempel på fenomenet.

Hennes & Mauritz har i dag ett börsvärde på runt 400 miljarder. Skulle bolaget värderas på liknande sett som internetbolagen  Facebook och Twitter skulle bolagets värde ligga på 10 000 miljarder kronor. Det ger en bild av hur värderingarna på bolagen är. Det skriver tidningen Computer Sweden.

Goldman Sachs investerade nära 450 miljoner dollar i Facebook i januari. Det motsvarar runt 3 miljarder kronor. Därmed värderade bolaget till 50 miljarder dollar.

Nu surrar det dessutom kring Twitter. Bloggtjänsten sägs ha tänkbara köpare och det talas om en försäljning på nästan 100 miljarder kronor.

Spelföretaget Zyngas värderas enligt Wall Street Journal till 60 miljarder kronor. Det är 100 gånger företagets beräknande omsättning i år.

Twitterklienten Tweetdeck såldes nyligen till mediebolaget Ubermedia för 200 miljoner kronor, skriver Computer Sweden.

Siffrorna påminner mycket om dets om syntes under dotcom –yran. De som menar att det här inte alls är en dotcom-bubbla menar att en stor skillnad är att de nya internetbolagen faktiskt omsätter pengar.

Groupon hade till exempel en årsomsättning strax under en miljard dollar 2010. Det rycktas också om att Faceboook gjorde en vinst på 1 till 2 miljarder kronor i år.
 

Så värderas internetbolagen

Facebook 342 miljarder kronor
Groupon 97 miljarder kronor
Twitter 65 miljarder kronor
Zynga 58 miljarder kronor
Linked 16 miljarder kronor
Demand media 11 miljarder kronor
Pandora 8 miljarder kronor
Livingsocial 6 miljarder kronor
Quora 2 miljarder kronor
The Huffington Post 2 miljarder kronor
Spotify 2 miljarder kronor
Etsy 2 miljarder kronor
Foursquare 1,6 miljar4der kronor
Square 1,5 miljarder kronor
Källa: Computer Sweden

Yvonne Edenholm

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom