Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Spectronic Medical vann 33-plats i Malmö

2017-03-09 07:49
Spectronic Medical vann 33-plats i Malmö. Foto: Kalle Wiklund

Spectronic Medical, lägg det namnet på minnet. Med en revolutionerande teknik för medicinsk bildanalys vann det unga bolaget på onsdagkvällen en plats på årets 33-lista.

Vill du gå på finalen? Läs mer här!

Helsingborgsföretaget Spectronic Medical var ett av de tre unga, lovande Skånebolag som var med och tävlade när 33-listanturnén intog Malmö på i dag onsdag.

Företaget har tagit fram ett system för medicinsk bildanalys inom cancerbehandling. Genom att ersätta konventionell datortomografi (CT) med bilder från en magnetkameraundersökning (MR) och sedan låta självlärande algoritmer analysera bilderna, kan systemet öka precisionen för strålbehandlingen. Den nydanande tekniken gör det möjligt att skydda kringliggande organ som är friska, samt att få till en mer individanpassad och träffsäkrare vård.

Tekniken har testats framgångsrikt på bland annat Sveriges fyra största universitetssjukhus, och företaget imponerade stort på både juryn och den stora publiken på Media Evolution City.

Juryns motivering: ”Spectronic Medical använder kraftfulla, självlärande algoritmer med genial eliminering av CT-strålning för att skapa en cancerbehandling som är mer precis, skonsam och utan mänskliga fel”.

– Det är fantastiskt roligt, och en bekräftelse på att vi är på rätt spår med vår teknik. Det här ger oss en viktig exponering både när det gäller framtida rekrytering samt att komma i kontakt med finansiärer, säger Carl Siversson, vd, om kvällens seger.

– Nu siktar vi på att få ut vår produkt i större skala. Vi har gjort den hittills största kliniska studien inom MR-baserad strålbehandling. Nästa steg blir att få vår produkter i skarp drift på så många sjukhus som möjligt till en början i Europa. I nästa skede, efter FDA-godkännande, vill vi ut även på den amerikanska marknaden, fortsätter han.

Spectronic Medical tävlade mot Modcam och Briskeye, som också gjorde så kallade ”hisspitchar” – säljpresentationer i turbofart – på scenen, samt grillades av juryn.

Modcam har tagit fram en smart sensor som använder avancerad bildanalys för att kunna mäta människoflöden i butiker eller stora kontorsmiljöer. Analyserna är så pass detaljerade att det går att se vilket åldersspann personerna tillhör – och vilket kön de har.

Briskeye utvecklar en 360-graderskamera och ett program som samlar in livevideo från tre kameror i realtid, syr ihop materialet till en sfärisk bild – där du kan vända på huvudet och titta i alla riktningar – och skickat ut sändningen så att användarna kan se den på nätet eller med vr-glasögon

Både Modcam och Briskeye har fortfarande chansen att komma in på 33-listan som presenteras den 4 april på Münchenbryggeriet i Stockholm, med start klockan 17.

Text: Kalle Wiklund

Affärsvärlden Redaktionen

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom