Stålbad för den fysiska modehandeln
Försäljningen har hittills i år minskat med 2,3 procent för klädbutikerna och med 3,0 procent för skobutikerna. Det visar Stilanalys från Svensk Handel Stil.
“Den långsiktiga trenden är tydlig. De fysiska klädbutikerna har tappat försäljning i tre år i rad samtidigt som försäljningen på nätet växer snabbt” , skriver branschorganisationen i ett pressmeddelande.
En direkt konsekvens av den växande e-handeln är att modeaktörer tvingas se över sina butikskoncept och butiksytor med mindre och mer nischade butiker som följd.
– Digitaliseringen sköljer snabbt in över handeln och förändrar kundernas köpbeteende. Allt fler väljer att handla sina modeprylar på nätet. Samtidigt som många modebutiker har det tufft kan vi konstatera att svenskarnas intresse för mode är fortsatt stort, säger Karin Johansson, vd Svensk Handel.
På nätet är konkurrensen i modehandeln global. Uppskattningar från HUI Research visar att så mycket som en femtedel av den totala modekonsumtionen online går till utlandet.
– Digitaliseringen förändrar inte bara spelplanen för handelns företag. Digitaliseringen förändrar även vilka som deltar i kampen om kunden. Den lilla modebutiken i glesbygden konkurrerar idag direkt med stora e-handelsföretag som Zalando, säger Karin Johansson.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.