Stålbad för den fysiska modehandeln

2017-10-13 15:26 Madeleine Lundberg

Försäljningen av kläder och skor i den fysiska modehandeln minskar. Den gånga sommaren utgjorde inget undantag och försäljningen föll med 2,0 procent i klädbutikerna och med 3,0 procent i skobutikerna.

Försäljningen har hittills i år minskat med 2,3 procent för klädbutikerna och med 3,0 procent för skobutikerna. Det visar Stilanalys från Svensk Handel Stil.

"Den långsiktiga trenden är tydlig. De fysiska klädbutikerna har tappat försäljning i tre år i rad samtidigt som försäljningen på nätet växer snabbt" , skriver branschorganisationen i ett pressmeddelande.

En direkt konsekvens av den växande e-handeln är att modeaktörer tvingas se över sina butikskoncept och butiksytor med mindre och mer nischade butiker som följd.

– Digitaliseringen sköljer snabbt in över handeln och förändrar kundernas köpbeteende. Allt fler väljer att handla sina modeprylar på nätet. Samtidigt som många modebutiker har det tufft kan vi konstatera att svenskarnas intresse för mode är fortsatt stort, säger Karin Johansson, vd Svensk Handel.

På nätet är konkurrensen i modehandeln global. Uppskattningar från HUI Research visar att så mycket som en femtedel av den totala modekonsumtionen online går till utlandet.

– Digitaliseringen förändrar inte bara spelplanen för handelns företag. Digitaliseringen förändrar även vilka som deltar i kampen om kunden. Den lilla modebutiken i glesbygden konkurrerar idag direkt med stora e-handelsföretag som Zalando, säger Karin Johansson.

Madeleine Lundberg

Premiumnyheter

Aktuellt inom