Kopparbergs
Stigande vinst för Kopparbergs
Rörelseresultatet blev 92 miljoner kronor (52).
Resultatförbättringen beror i huvudsak på ”en bättre produktmix” samt ”en gynnsammare valutasituation”.
Nettoresultatet uppgick till 54 miljoner kronor (31) eller 2,60 kronor per aktie efter utspädning (1,48).
Nettoomsättningen uppgick till 592 miljoner kronor (561), exkluderat dryckesskatt.
Inkluderar man dryckesskatt var nettoomsättningen 853 miljoner (789).
Koncernens nettoomsättning ökade under det första halvåret 2015, från 857 miljoner kronor under motsvarande period 2014 till 919 miljoner kronor.
”Periodens resultat är det bästa någonsin och är ett resultat av fortsatt fokusering på våra starka varumärken”, konstaterar vd Peter Bronsman.
Inom exporten har koncernen fokuserat på Kopparbergs Ciders olika smaker samt på att utveckla dessa med fler förpackningstyper.
På den svenska marknaden har man fortsatt fokusera på Kopparberg Cider, Sofiero samt inom Craft Beersegmentet dess specialöl Höga Kusten.
Inom restaurangbolaget John Scott’s fortsätter Kopparbergs att öppna nya enheter och den senaste var på den spanska solkusten utanför Marbella.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.