Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Storbanken: H&M-samarbete kan lyfta Zalando

2018-03-12 11:23
Zalandos vd Rubin Ritter och H&M:s vd Karl-Johan Persson. Foto: IBL

Amazons satsning på att sälja kläder i Europa lär inte påverka Zalandos försäljningstillväxt särskilt mycket, om inte den amerikanska näthandelsjätten avsevärt vässar sin modesatsning.

Det tror RBC, som har höjt sin rekommendation för den tyska nätmodehandlaren från sector perform till outperform, vilket Nyhetsbyrån Direkt har rapporterat om tidigare på måndagen. Riktkursen höjs från 46 till 55 euro, att jämföra med rådande kurs kring 47:50 euro.

Huvudsaklig orsak bakom den mer positiva synen är dock inte Amazon utan stark tilltro till Zalandos partnerprogram, där andra klädföretag får använda Zalandos webbsida och själva sköta leveransen, eller vice versa. Detta tros kunna bidra till att rörelsemarginalen på tio års sikt kan nå 7 procent, att jämföra med RBC:s estimat om 4,4 procent på medellång sikt.

Hittills har kommunikationen runt detta enligt RBC varit otydlig, vilket försvårat för marknaden att korrekt värdera potentialen i satsningen.

RBC tror dock att både Inditex och H&M kan komma att samarbeta på fler fronter med Zalando än de nuvarande märkena Oysho och Massimo Dutti från Inditex och Weekday från H&M. I analysen påpekas att webbsidan tack vare Zalandos egenutvecklade teknologi är bättre än konkurrenternas.

Vidare: av de leveranslösningar i Europa som RBC har testat utföll Zalandos som mest konkurrenskraftigt, skriver banken.

"Enligt vår syn är riskerna relaterade till marginaler och konkurrens från Amazon låga nu", heter det i analysen apropå att aktien är en av branschens mest blankade.

Kinnevik äger 32 procent av Zalando, som var upp 1,2 procent till 47:45 euro på Frankfurtbörsen vid 11-tiden på måndagsförmiddagen.

Direkt Affärsvärlden

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom