Studenter skapar billig utmanare till Martin Shkrelis dyra preparat

Martin Shkreli blev "världens mest hatade person" när hans företag höjde priset på läkemedlet daraprim med 5 000 procent. Nu har några studenter framställt en generika som kostar en bråkdel av originalet.

I februari 2015 grundade den forne hedgefondförvaltaren Martin Shkreli läkemedelsbolaget Turing Pharmaceuticals. Några månader senare köpte bolaget rättigheterna till läkemedlet Diaprim och höjde priset från 13,50 till 750 dollar per dos. Prishöjningen blev väldigt uppmärksammad och Shkreli kallades i media för världens mest hatade person.

Nu har några studenter på University of Sidney, under ledning av doktor Alice Williamson, tagit fram ett generika till Diaprim. Preparatet säljs nu i Australien där varje dos kostar 12,99 dollar, skriver Sydney Morning Herald.

Att komma in på den amerikanska marknaden är inte lika enkelt. Turning Pharmaceuticals kontrollerar distributionen och försäljningen av produkten.

– För att ta läkemedlet till marknaden som generika måste det jämföras med Turings produkt. Om Turing inte tillåter en sådan jämförelse måste man finansiera en helt ny rättsprocess, säger doktor Malcolm Binns, elevernas kemilärare, till Sydney Morning Herald.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.