Sur rapport från Kappahl

Kappahl redovisar ett resultat före skatt om 37 miljoner kronor (63) för det tredje kvartalet i räkenskapsåret 2014/2015. Förväntningarna låg på 69 miljoner kronor, enligt SIX News/Inquiry Financial analytikerenkät.

Rörelseresultatet var 42 miljoner kronor (101). Väntat rörelseresultat var 72 miljoner kronor.

Nettoresultatet uppgick till 23 miljoner kronor (42) eller 0,30 kronor per aktie (0,56). Väntat nettoresultat var 53 miljoner kronor.

Nettoomsättningen under kvartalet uppgick till 1.132 miljoner kronor (1.201). Analytikerna räknade med att nettoomsättningen skulle hamna på 1.148 miljoner kronor.

Bruttomarginalen uppgick till 61,7 procent (62,7). Väntad bruttomarginal var samtidigt 62,2 procent.

Rörelsemarginalen över rullande 12 månader var 4,6 procent (8,4). Bolagets mål är att uppnå minst 10 procent i rörelsemarginal.

Kappahls försäljning i jämförbara butiker minskade med 5,9 procent under det brutna räkenskapsårets tredje kvartal. Minskningen i kommer främst från dålig försäljning i maj, till följd av ”kallt väder och kalendereffekter” på samtliga bolagets marknader.

Det framgår av dagens rapport.

Kappahls totala nettoomsättning under kvartalet uppgick till 1.132 miljoner kronor (1.201), vilket var svagare än analytikernas snittförväntningar vid 1.148 miljoner enligt SIX News/Inquiry Financials konsensusenkät.

”Vi analyserar utfallet av det tredje kvartalet och fortsätter vårt utvecklingsarbete. Ombyggnationerna till nya butikskonceptet fortsätter även nästa verksamhetsår”, uppger vd Johan Åberg i rapporten.

Vårens ombyggnationer och återinvigning av femton butiker till  det nya butikskonceptet For You har påverkat Kappahls totala försäljning negativt, uppger Åberg vidare. Kappahl ser samtidigt en fortsatt positiv konverterings- och  besökstrend i de ombyggda butikerna.

I Sverige och Norge följer Kappahl enligt Åberg branschens utveckling och i Finland ser man en ”stabilisering” av verksamheten.

I Polen har Kappahl en ”fortsatt oönskad utveckling” och ytterligare åtgärder kommer att påbörjas ”under fjärde kvartalet” med syfte att ”omedelbart vända” utvecklingen.

Försäljningen i Shop Online ”fortsätter att öka i betydelse”.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets
Annons från Invesco