Svalare juni slog mot dagligvaruhandeln

Låg tillväxt är en förklaring

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade 2,1 procent i juni jämfört med samma period i fjol.

Enligt Daniel Liljeberg näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel beror den svaga tillväxten delvis på vädret.

“En förklaring till den låga tillväxten är att jämförelsemånaden juni 2018 var exceptionellt varm, liksom hela sommaren, och att folk konsumerade mycket dryck och annat, vilket gav en stark utveckling och tuffa jämförelsetal för juni i år,” skriver han i ett pressmeddelande.

Tillväxten under det senaste tolv månaderna uppgick till 2,6 procent.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.