Svanberg vill vinna på krisen

Ericssonchefen Carl-Henric Svanberg räknar med att vinna marknad när krisen fördjupas. Det konstaterar Ny Tekniks Helen Ahlbom i sin blogg.

Inget snack. Ericssonchefen Carl-Henric Svanberg räknar med att vinna på krisen.

Han tänker utnyttja sin storlek – överlägset störst bland mobilsystemleverantörerna – och sitt positiva kassaflöde. Och han är redo att ta risker.

”Vi är den enda av leverantörerna som har ett positivt kassaflöde, och det är en strategisk tillgång i dessa tider”, sa Svanberg framme på podiet under morgonens presskonferens på huvudkontoret i Kista.

När jag senare frågade honom hur han tänkte utnyttja sin kassa, valde han att svara vad man inte kan göra utan egna pengar.

”Om man inte har en stark kassa, utan i stället tvingas låna, då måste man kanske vänta med en del FoU-projekt. Man vågar inte ta risker, och kanske tvingas sälja av verksamheter”.

Men allt detta anser sig alltså Svanberg kunna göra. Ta risker. Fortsätta med FoU-projekt. (Återkommer med kommentar till dagens neddragningar.) Slippa sälja av mindre lönsamma delar.

Han försäkrar att han inte – som jag trodde – tänker använda pengarna för att prisa ut sina mer finansiellt ansträngda konkurrenter. Och ta marknadsandelar på det sättet.

”Nej, det tänker vi inte göra. Och jag tror inte någon annan gör det heller. Alla kommer att försöka försvara sina positioner, och man vill förstås ha volymer för att fylla sin produktion. Men, nej, jag tror inte på ett intensifierat priskrig.”

Svanberg är allt annat än nedslagen, denna dag då han bestämt att ytterligare 5.000 anställda måste lämna bolaget. Hans budskap är istället rätt aggressivt. Han tänker minsann utnyttja situationen till Ericssons fördel.

”Vi ska dra fördel av det ekonomiska läget. Det är bra tider för att förstärka vår marknadsposition”, sa han, och fortsatte ”Och vi är redo att göra det”.

På frågan på vilket sätt han tänker utnyttja situationen, svarade han med en annan jämförelse.

”Det är lätt att gå in i strategiska positioner i framgångstid. Och lätt att i svåra tider vända sig inåt. Men det är i dessa tider som det är lättare att öka sina marknadsandelar”.

Jag tolkade svaret, som att han anser att Ericsson framgångsrikt höll sig undan besvärliga fusioner för några år sedan. Då Alcatel slogs ihop med Lucent, och Nokia med Siemens. Men att han nu är redo för strategiska förvärv.

Ericsson behöver fylla igen lite hål på fastnätssidan, för att försöka komma ikapp marknadsledande Alcatel-Lucent.

Så jag frågade om hans förvärvsaptit ökat.

”Vår grundstrategi är att jobba av egen kraft”, svarade han först. Och det säger han alltid.

”Men låt mig säga så här. Det är inte mindre aktuellt med förvärv i dessa tider”.

Det kan man ju tolka, som att frågan nu är högre upp på agendan än tidigare.

”Men det är förstås viktigt att välja förvärv med omsorg”, sa Svanberg.

Och vem håller inte med om det?

”Förvärven är billigare idag”, sa Svanberg sedan. ”Men samtidigt vill man ha så lite omstruktureringar att ta hand om som möjligt”.

Jag tolkar hans svar som att han inte är det minsta sugen på att köpa bolag som konkursmässiga Nortel. Och det förstår jag. Men att han mycket väl kan tänka sig att skaffa ytterligare något av de yngre välorganiserade ip-bolagen till reapris.


Läs fler inlägg på Helen Ahlboms blogg.

nullnullnullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.