Swedbank ger bort Arenanamn

2011-06-14 07:28 Jonas Karström

Swedbank överväger att ge bort namnet på Swedbank Arena till stiftelsen Friends. Enligt bankens kommunikationsdirektör har ett eventuellt namnbyte inget att göra med  den aktuella mutskandalen kring bygget av nationalarenan.

Swedbank köpte 2007 rättigheten till att namnge den nya nationalarenan i Solna. Enligt uppgifter ska banken betalat cirka 150 miljoner kronor, en siffra som Swedbank inte vill kännas vid. Nu bekräftar Swedbanks kommunikationsdirektör Thomas Backteman att det pågår förhandlingar, enligt DN.

Bygget av nationalarenan i Solna har de senaste veckorna varit förknippad med de mutskandaler som renderat i åtal för sex personer för mutbrott och grov bestickning.

Swedbanks kommunikationsdirektör Thomas Backteman säger att frågan om namnbyte inte har något att göra med den uppkomna mutskandalen utan att man aktivt diskuterat ett upplägg för att öka Swedbanks investering genom ett samarbete med en tredje part en längre tid.

- Det finns inget som helst samband. Den här diskussionen har förts redan innan vi visste att åklagaren hade inlett en förundersökning, säger Backteman till DN.  

Ett namn som kan bli aktuellt när nationalarenan står färdig någon gång under 2012 är Friends Arena. Friends är en stiftelse som arbetar med att minska mobbing bland ungdomar.

Organisationen Friends är aktuellt i och med SVT:s program Uppdrag Granskning där det visat sig att Kompiskalendern, ett samarbetsprojekt i Friends namn, endast når fram med 3 procent av de skänkta pengarna till arbetet mot mobbing.

Då Kompiskalenderns koppling till Pool Media kom till Friends vetskap valde företaget att avsluta samarbetet.

Så här kommenterar Friends uppgifterna kring Kompiskalendern!

I Friends styrelse sitter till exempel SVT:s programledare Peter Settman, finansmannen Peter Wallenberg jr och mediemannen Jan Wifstrand.

Varumärkesexperten Nikals Olovzon ser en internationell trend som nått den svenska gränsen i och med Swedbanks fundering på att skänka namnet till en organisation förknippad med socialt ansvar. Stora företag vill nå ut med ett socialt ansvar via sin sponsring.

- Stora företag har inte problem med kännedom, de har oftare problem med de mjuka värdena, säger Niklas Olovzon till DN.

Jonas Karström

Premiumnyheter

Aktuellt inom