Telekomanalytikerns nordiska favorit

Georgios Ierodiaconou, telekomanalytiker på Citi Group, talar i en intervju med Affärsvärlden om vilket telekombolag som står ut som en nordisk favorit.

Varför gillar du de nordiska telekombolagen?

– De nordiska bolagen har
de mest avancerade näten i Europa trots att investeringarna ligger på en lägre
nivå. Sverige är dessutom ledande inom fibernät till hushållen.

Anser du att värderingen är attraktiv?

– Vanligtvis värderas
telekombolag genom att se till rörelseresultat före avskrivningar i förhållande
till börsvärde inklusive skulder (EV/EBITDA). När vi gör en
värderingsjämförelse väljer vi att även ta hänsyn till kassaflödet, då faller de nordiska bolagen betydligt bättre
ut.

Vilka utmaningar ser du framöver?

– Vi tycker att sektorn
är stabil, men att det finns områden med
utmaningar framöver. Röstsamtal är ett sådant område, här blir det allt svårare
att ta betalt. Bolagen måste också bli bättre på att ta betalt för nya tjänster
tidigare när intäktsströmmarna kommer.

Så vad anser du att bolagen bör göra?

– Vi kommer att få se
stora förändringar framöver och vinnaren blir den som klarar att differentiera
sin produkt jämfört med de övriga. För detta krävs stora investeringar, men den som gör det rätt kommer att komma ut som
vinnare.

Tror ni på en konsolidering i Norden?

– Vår syn är att detta
nödvändigtvis inte är den bästa lösningen. Men om det händer så tror vi att det
kommer att ske i Danmark. För danska TDC ser vi fortsatt prispress inom mobila
intäkter även om en konsolidering skulle ske.

Vilket nordiskt telekombolag gillar ni bäst?

– Telia Sonera är vår favorit i Norden. Där finns en tydlig strategi som vi har goda skäl
att tro på. Genom att investera kan Telia Sonera behålla eller i vissa fall öka
sina marknadsandelar. Tillväxtmöjligheter finns inom både fibernät och TV.
Dessutom är Norge en intressant marknad med möjligheter till synergier efter
affären med Tele2.

Anser du att Telia Soneras initiativ är tillräckliga?

– För tillfället räcker
det, men på sikt behövs fler åtgärder.
Investering i fibernät kommer att göra bolaget mer effektivt och bidra till
besparingar. Payback-tiden ligger dock några år framåt i tiden.

Finns det anledning att oroa sig över en förändrade
utdelningspolicyn?

– Telia Sonera kommer att
dela ut 3 kronor som lägst under de kommande två åren. Tidigare låg målet på
att dela ut 50 procent av vinsten. Vi tror att de kommer att klara även det
tidigare utdelningsmålet relativt komfortabelt. 

Vad anser du om Telia Soneras möjligheter i Euroasien?

– Det är en marknad med
hög politiskrisk. I länder som Uzbekistan är valutarisken även väldigt hög. Vi
ser tillväxt på denna marknad, men anser att bolaget på sikt bör ha en
exitstrategi. 

Något annan marknad som bolaget bör se över?

– De bör även komma ur
den spanska marknaden. Deras verksamhet i Yoigo är inte tillräckligt
konkurrenskraftig som vi ser det. För tillfället finns inga aktuella köpare då
dessa är upptagna med nyligen gjorde förvärv. Detta kan dock ändras på
sikt. 

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.