Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Tittarras för TV3

2011-11-18 10:45

Stenbeck-ägda TV3 har det fortsatt tufft. <br/> — Just nu pekar allt neråt för TV3, säger mediebyrån Maxus tv-chef Carina Andersson till Dagens Media.

MTG-ägda TV3:s tittartidsandel i huvudmålgruppen 15-49 år har sjunkit från 11,3 procent i oktober i fjol till 9,6 procent i år, enligt MMS.

Det rapporterar Dagens Media på fredagen och sammanfattar med att minskningen drar ned förväntningarna på kanalen inför avtalsförhandlingarna för 2012.

— Nu när TV3 har levererat så dåligt hamnar de sämre strategimässigt i vår planering eftersom kampanjerna lider av betydligt lägre räckvidd. Självklart tar vi höjd för om något har förändrats, men just nu pekar allt neråt för TV3, säger säger mediebyrån Maxus tv-chef Carina Andersson till Dagens Media.

Tittartappet i TV3 kan även komma att påverka prisutvecklingen för hela tv-marknaden nästa år.

— Jag hoppas ju att både TV3 och marknaden som helhet ska vända nästa år efter att mängden trp (bruttoräckvidden i en speciell målgrupp) har gått ner två år i rad, men TV3:s situation försvårar marknadsläget för tv, säger Johnnie Åkerström, tv-chef på Bizqit, till Dagens Media.

Affärsvärlden Redaktionen

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom