Tobii: ”Vi har en bra pipeline”

Tobii som utvecklar eyetrackingteknik har sedan 2016 visat röda siffror och fallande aktie. Men målet är lönsamhet nästa år, säger vd:n Henrik Eskilsson till Affärsvärlden.
Tobii: ”Vi har en bra pipeline” - henrik-eskilsson-tobii-700_binary_6946955.jpg

Tobiis mål är att nå lönsamhet nästa år.

– Vi vill nå vårt mål genom ökad försäljning och lönsamhet i både Tobii Dynavox och Tobii Pro, och genom kraftigt ökad försäljning inom Tobii Tech. Vi har en bra pipeline med kunder och överlag en bra plan som vi exekverar på med kraft för att nå detta mål, säger vd Henrik Eskilsson.

När Tobii köpte det brittiska mjukvaruföretaget Smartbox förra året, var tanken att slå ihop Dynavox med Smartbox. Men eftersom den brittiska konkurrensmyndigheten valde att göra en granskning, har inte integrationsarbetet kunnat påbörjas.

– Granskningen pågår fortfarande och vi förväntar oss att få besked av den brittiska konkurrensmyndigheten, CMA i slutet på sommaren. Vi ser fram emot det så att vi kan komma vidare i processen, säger Henrik Eskilsson.

Tobiis försäljning ökade med 34 procent första kvartalet. Samtliga affärsområden – Dynavox, Pro och Tech – bidrog till ökningen. Tobii Pro, området som bland annat erbjuder eyetracking-baserade lösningar för forskningsändamål, hade en rörelsemarginal på 20 procent, och bidrog därför mest till rörelseresultatet. Området Tech, som ska få in eyetracking-lösningarna i större volymmarknader, är fortfarande i en tidig fas. Tre faktorer bidrar till tillväxten inom Tech.

– Det första området är PC, där nya datorer från exempelvis Dell och Lenovo har integrerat Tobiis teknik. Det andra är Virtual Reality, där HTC är en av våra första kunder som har integrerat vår eyetracking-teknik i deras VR-headset Vive Pro Eye, och det tredje är det vi kallar för Nischapplikationer där vår eyetracking nu används av flera kunder, huvudsakligen inom medicinska tillämpningar, säger Henrik Eskilsson.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.