Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Tobiis vd: "Synergier kommer att märkas i år"

2017-05-17 16:26

Ögonsensorbolaget Tobiis förvärv av Sticky passar väl in i affärsområdet Tobii Pro och bolaget ser att vissa synergier från förvärvet kan synas redan i år.

"En del synergier kommer att märkas redan i år, sedan kanske inte det innebär att det blir lönsamt direkt. Ambitionen är att det på medellång sikt ska bli ett positivt resultattillskott till affärsområdet", säger Tobiis vd Henrik Eskilsson till Nyhetsbyrån Direkt.

Förvärvet av Sticky, som levererar lösningar för marknadsundersökningar med eyetracking, beskriver han som ett "bra komplement" till det övriga sortimentet inom Tobii Pro.

"Det är en typ av produkt som ingår i Tobiis roadmap över vad vi vill göra, ett förvärv som passar bra in i Tobii Pros helhetsportfölj", säger Henrik Eskilsson.

På kort sikt bedömer han emellertid att förvärvet av Sticky kommer att leda till en viss negativ resultatpåverkan.

"I och med att vi har som ambition att fortsätta att investera i Sticky-plattformen räknar vi med en viss negativ resultatpåverkan på resultatet på kort sikt för affärsområdet Tobii Pro, men förvärvet utgör ju en ganska liten del av Tobii-koncernen", säger han.

Under 2016 omsatte Sticky motsvarande cirka 13 miljoner kronor med ett rörelseresultat på cirka -25 miljoner kronor. Det kan ställas mot att affärsområdet Tobii Pro omsatte 245 miljoner kronor under 2016 och hade ett rörelseresultat på 15,5 miljoner kronor.

Direkt Affärsvärlden

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom