Tuff resa bakom Tradedoublersuccén

Felix Hagnö och Martin Lorentzon mötte en rad motgångar när de startade Tradedoubler. Investararna var skeptiska och ett tekniskt haveri efter ett inbrott var nära att stjälpa hela företaget. Grundarna tvekade själva på om de skulle orka fortsätta. Men de orkade och idag är succén ett faktum.

Felix Hagnö och Martin Lorentzon börsintroducerade sitt bolag Tradedoubler på senhösten 2005. Kort tid därefter sålde de delar av sina aktier och fick i runda slängar några hundra miljoner kronor var. Martin och Felix har i intervjuer sagt att de tycker det känns overkligt.

Koketteri? Jag tror inte det, förmodligen var det bara mer realism i tiden före: när de var två it-entusiaster som levde på falukorv, ketchup och makaroner, två satsande ynglingar med en idé som världen ännu inte förstått.

Martin Lorentzon:

– Vi hade aldrig startat om vi vetat vad vi gav oss in på. Vi träffade några riktigt duktiga investerare. Vi berättade om vår affärsplan. En av dem sa: jättebra, men det är tekniskt omöjligt att genomföra. Vi blev helt knäckta. Vafan, muttrade vi, har vi tänkt fel. Vi träffade en annan, som sa: Jag fattar vad ni säger, men jag tror inte på internet, tror inte att det går att flytta trafiken dit. En tredje riskkapitalist sa: Er idé kräver enormt mycket volymer. Har nån av er nån erfarenhet av detta? Det kommer inte att funka.

Affärsidén växte fram

Hur lät då idén som Felix Hagnö och Martin Lorentzon gick och bar på, och senare kom att tjäna så mycket pengar på?
Tradedoublers bägge grundare tittar på varandra, ruskar på huvudet. Martin Lorentzon medger att de aldrig haft någon elevator pitch, en 30-sekundersfras de kan dra i hissen som enkelt förklarar allt. Och det som till slut blev Tradedoubler var inte alls deras första idé. Det var den sista, när de fått nej på alla andra, även om skillnaderna mellan de olika idéerna inte bör överdrivas.

Felix Hagnö:

– Men så här då: Tänk dig att du är inne på Aftonbladets hemsida. Du ser en annons för en Ipod, klickar på den, lämnar den och fortsätter att läsa tidningen. Nästa dag går du in på Apples hemsida, köper din nya Ipod, en laddningsstation och lite annat. Då kan vi visa Apple: ”Titta här, här var en person som klockan halv tre den ena dagen läste er annons, nästa dag gick han in och köpte produkten.” Apple betalar då en provision till Aftonbladet – och en till oss.

– Det var just den här trackinggrejen som gjorde att annonsörerna fick upp intresset. Det är ju varje marknadsförares dröm, att bara ta betalt om det blir försäljning.

Upptäckten var inte Felix och Martins, men de såg möjligheten att kombinera tekniken med en konkret affärsidé. Att tjäna pengar på en teknisk realitet i en tid när skepsis fortfarande omgav internetbranschen: visst tyckte människor om att surfa, men klicken genererade sällan några köp.

Duon träffades för första gången när de arbetade på riskkapitalbolaget Cell Ventures i slutet av 1990-talet. När de båda hoppade av under 1999 bestämde de sig för att starta ett eget bolag som skulle tjäna pengar på att erbjuda ”en slutlig lösning på e-handelsproblemet”. Martin och Felix tyckte att de kompletterade varandra. Felix den tekniskt kunnige affärsmannen, Martin rivjärnet. De slog sig ner i Felix Hagnös lägenhet i Stockholm.

Felix Hagnö:

– Det var så varmt så Martin och jag satt i kallingarna och skissade. Min sambo var inte helt nöjd med upplägget.

Nära att ge upp

Samma inställning hade investerarna. En kväll, efter ett möte med en investerare på en AP-fond, var de nära att ge upp. Felix och Martin träffade honom i Kungsträdgården och fick sin idé söndersmulad. De knycklade ihop den och lommade upp till Felix lägenhet igen.

Håglöst formulerade de en ny affärsplan. Och en fredagskväll i augusti kom ett genombrott. Felix Hagnös kompis Magnus Emilsson nappade. Han lovade att gå in med 5 miljoner, mot 30 procents delägarskap i bolaget.

– Det var rätt svårt. Hur värdera ett bolag som ännu inte börjat tjäna pengar? säger Felix Hagnö.

Nu gällde det att handla fort. De anställde folk. De riktade in sig på säljare. Men var skulle de sitta? De nyanställda skulle börja på måndagen. Hemma hos Felix och hans sambo?

– Otänkbart. Hon hade definitivt fått nog. Läget var akut. På fredagen såg vi att det fanns en lokal på Grev Turegatan. Ingen hade velat hyra stället, men vi slog till, skrev på, min pappa gick i borgen. Vi fick nycklar samma eftermiddag och började möblera och flytta in på lördagen och söndagen.

”Alla intäkter försvann”

Felix och Martin kunde fira företagets första jul i december 1999 med tillförsikt. Men bara en kort stund. På juldagen fick Felix telefon. Det hade varit inbrott på kontoret. Felix åkte dit, möttes av ett totalt kaos. Polisen kom och Felix satte på en dator och tog kontakt med en driftstekniker för att se om databasen var intakt. Det var den, men plötsligt började den krångla, och genom ett misstag försvann den under samtalet med teknikern.

– Alla våra intäkter försvann. Alla våra kunder. Inget gick att återställa. Det fanns ingen backup. Det var helt osannolikt. Vi hade äntligen fått lite fart, på ett ögonblick var allt borta. Vi kunde ha lagt ner hela rörelsen där. Men på något sätt tog vi oss igenom det.

MATS HOLM

Fotnot: Författaren och journalisten Mats Holm intervjuade Felix Hagnö och Martin Lorentzon under arbetet med boken Framgång – 20 svenska entreprenörer om vägen till toppen, utgiven på Affärsvärlden förlag i november 2006. Texten är en förkortad version av intervjun i boken.Tradedoublergrundarna
Namn: Felix Hagnö och Martin Lorentzon
Ålder: Martin: 37 Felix: 34
Familj: Martin: ja Felix: ja
Entreprenörer sedan: 1999
Styrelseuppdrag: Felix; Tradedoubler, Sidewalk Express. Martin; Spotify.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets