Tuff start för intressant Powercell

Bränslecellsbolaget Powercell faller kraftigt på börsen under sin första handelsdag. Det tidigare Volvoprojektet som bolagiserades 2009 har nu slutfört en emission på 108 miljoner kronor och genomfört en listning på First North. Börsvärdet uppgår till 245 miljoner kronor.   

Bränsleceller räknas vara framtidens energiteknik som nu är
på väg att kommersialiseras. Tillväxttakten väntas uppgå till 45 procent per år
och marknaden väntas 2020 uppgå till över 300 miljarder kronor. Hittills är
Powercells försäljning blygsam och bolaget gör förluster som i år väntas hamna på närmare
50 miljoner kronor. Nyemissionen är tänkt att täcka kostnader fram till hållbar
lönsamhet från 2017.

Miljöföroreningar väntas bli ett allt större problem då
koldioxidutsläppen spås öka globalt. Att ersätta traditionella förbränningsmotorer med
bränsleceller skulle kunna bidra till att minska de globala koldioxidutsläppen.

Powercell tillverkar i dag en bränslecellsstack som
konverterar vätgas till el. Den kan liknas vid ett batteri eller en katalytisk
omvandlare. Fördelarna är mindre utsläpp och att restprodukten är vatten.
Bolaget använder vanlig diesel i sin drift av bränsleceller.
Konkurrenter använder metanol eller vätgas som är svårtillgänglig och dyr, detta ger Powercell en konkurrensfördel.

Framöver är det tänkt att bolaget ska exploatera
bränslecellsstacken i stationära produkter samt exploatera elaggregatet
Powerpac. Samarbeten ska ske med tillverkare av telekommaster främst i
utvecklingsregioner som Afrika och Asien.

På sikt har tekniken även potential att minska förbrukningen
av fossila bränslen. En utveckling som bilindustrin nu på allvar tagit till sig.
Flera stora biltillverkare i Asien har bildat allianser för att påskynda
utvecklingen. Både Sydkoreanska Hyundai och Japanska Toyota har kommit långt i
denna utveckling med både serieproduktion och leasingbilar.

För Powercell är lanseringstakt och produkternas
genomslagskraft svår att bedöma i det korta perspektivet. Större serier är
planerade för 2016 och 2017. Det lär bli en svängig resa för aktieägarna men
där en miljardmarknad hägrar runt hörnet. Beroende på utvecklingen ska inte
ytterligare kapitalbehov heller helt uteslutas.

Enligt bolagets vd Magnus Henell har intresset inför noteringen varit bra.

– Vi har fått in 2300 nya ägare i bolaget i en i det
närmaste fulltecknad nyemission.

Varför går ni till börsen?

– Även om vi är i en tidig fas så ansåg vi det rätt att ge nya
aktieägare chansen att få vara med på vår resa då vi står inför en spännande
kommersialisering av våra produkter.

Vad ska ni göra med pengarna ni tar in?

– Vi ska först och främst färdigställa och kommersialisera
våra produkter. Våra dieselbaserade system har goda chanser att ta en stor del
av marknaden för basstationer för telekom i Afrika.

Hur ser du på kursraset i samband med noteringen? 

– Det är naturligtvis tråkigt med en sänkt kurs första dagen
men på sikt är jag övertygad om att vi kommer se en positiv utveckling även av
denna allt eftersom vi utvecklar bolaget och kommunicera de framsteg som görs
både på produkt och kundsidan.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Invesco
Annons från Trapets