Tyska Metro börjar sälja dagligvaror

Det tyska holdingbolaget Metro Group, som driver ett stort antal dagligvarubutiker, kommer att öppna en virtuell butik i Kina genom Alibabas e-handelssajt Tmall Global. Det skriver Alizila.

I och med åtgärden väntas den direkta försäljningen av tyska dagligvaruprodukter till kinesiska konsumenter underlättas. Tmall Global ger utländska återförsäljare stöd när det kommer till gränsöverskridande logistik och marknadsföring, vilket bland annat gör att bolagen slipper behöva investera i fastlandskontor, lager och personal.

Det strategiska samarbetet mellan de två parterna kommer se Alibaba i gengäld kunna erbjuda kinesiska konsumenter utländskt producerade varor.

Den ökade efterfrågan på utlandstillverkade produkter av hög kvalité fick amerikanska detaljhandelskedjan Costco att förra året öppna en egen webbutik på Tmall.

Metro driver för närvarande 82 Metro Cash & Carry grossistbutiker i 57 kinesiska städer.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.