Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Utmanar jättar

2019-11-27 13:18

Det svenskgrundade bolaget Truecaller började sin tillväxtresa i Indien. Nu ska de fortsätta växa där och på två andra kontinenter.

Ju längre bort från Norden du kommer, desto sämre är telefonkatalogerna. I många länder är de helt obefintliga. Med Truecaller skapar våra användare tillsammans en global telefonkatalog som alltid är uppdaterad.”

Det sa Alan Mamedi när han intervjuades i Affärsvärlden för fem år sedan. Han är vd för mobilappen Truecaller som han grundade med Nami Zarringhalam 2009. Sedan dess har det hänt mycket. Truecaller började som en telefonboksapp men har nu meddelandetjänster, spamfilter och betalningar via mobilen. I fjol rullade de ut en motsvarighet till den svenska banktjänsten Swish i Indien.

Läs mer om den unika rankingen av Sveriges femtio snabbast växande teknikbolag här.

Truecaller har tagit upp kampen mot amerikanska och kinesiska techjättar och har kallats för en ”Wechat för emerging markets”. Tanken är att befinna sig på marknader där den kinesiska jätten Tencent (som äger Wechat) inte är och ändå bli lika stor, eller större än den kinesiska techjätten, fast på andra marknader.

– Jämförelsen kan kännas smickrande men vårt fokus är att bygga en produkt som löser problem som miljontals konsumenter har varje dag, säger Alan Mamedi.

Det är inte lika lätt för kinesiska bolag att växa utanför Kina som på den inhemska marknaden, säger han.

– På vår största marknad, Indien, är förtroendet för svenska företag otroligt stort, till skillnad mot bolag från exempelvis Kina. Förtroendet för svenska bolag hjälper oss i affärssammanhang.

Truecaller har fokuserat på att göra kommunikationen mer effektiv och säkrare. De senaste tre åren har de arbetat med att bygga upp intäktsmodeller samt expanderat sin tjänst till att även innefatta finansiella tjänster som gör det möjligt att skicka pengar, ladda på kontantkort samt betala räkningar.

– Kommunikation och transaktioner går ofta hand i hand, säger Alan Mamedi.

År 2013 anställde Truecaller sin första person i Dehli och därefter växte de i Indien med hjälp av partnerskap. Vad gäller konkurrenter finns många olika aktörer.

– Vi bygger tjänster mot slutkonsumenter i emerging markets, men alla bolag strävar efter konsumentens uppmärksamhet. Vi är ganska nischade mot kommunikation och samtal. Vad gäller meddelanden konkurrerar vi på ett sätt med Whatsapp men vi löser olika problem inom kommunikation, vilket är anledningen till att vi båda växer snabbt. Under åren har Facebook kopierat vår produkt, även Google har försökt att kopiera oss, men ingen av dem har lyckats. Det beror på att vi har ett starkt varumärke som står för tillit på marknaderna där vi befinner oss i, men också den unika datan.

Skulle ni kunna bli uppköpta av en stor techjätte?

– Det går som tåget just nu så jag ser ingen anledning till att vi skulle vilja sälja bolaget.

Ni ska in i fler afrikanska länder?

– Vi har en stark position i stora delar av Afrika, satte upp vårt första kontor i Kenya för snart två år sedan. Vi ska investera mer de kommande åren och med stor sannolikhet i Sydafrika samt Nigeria.

Om fem år, vad har hänt då?

– Vi har i dag en stark position i Indien, Mellanöstern samt Afrika. Vi har även en stark position i Sydostasien samt Latinamerika och har även rullat ut våra finansiella tjänster på ett flertal marknader.

Helene Rothstein

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom