Valet lyfte medieinvesteringarna

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, fortsatte att växa under september månad jämfört med samma månad föregående år.

Uppgången om 2,8 procent förklaras delvis av valet även om utvecklingen för de olika kategorierna varierade.

Bakom ökningen ligger bland annat investeringar i annonser med koppling till riksdagsvalet.

Det framgår av statistik från Sveriges Mediebyråer.

Utvecklingen för de andra kategorierna varierade stort, bland annat krympte investeringarna i den störta mediekategorin, TV, med drygt 8 procent. Mer positiv var utvecklingen för de digitala mediekategorierna. Medieinvesteringarna har vuxit med 2,9 procent ackumulerat hittills i år jämfört med samma period föregående år.

Totalt förmedlades under september månad drygt 1,5 miljarder kronor.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets
Annons från Invesco