”Vi behöver inte börsen”

Ett diskret företag med miljardomsättning, stiftelseägt, med egna privata jetflygplan och en ägare bosatt i Schweiz. Ikea? Nej, Sveriges största bildelsvaruhus - Biltema.

Företaget startades som ett postorderföretag i en källare i Linköping, bara tre-fyra kilometer från platsen där bolagets flaggskeppsbutik nu ligger. I dag har firman 28 butiker i fyra länder. Vd Per Thelin har fått i uppdrag att starta 30 nya butiker fram till år 2010. Dessutom undersöker man möjligheten till expansion både söderut och österut. Polen ligger högt på önskelistan, liksom Baltikum och Ryssland där postorderförsäljningen dras i gång i vinter.

Att få fatt på Biltemas grundare är ingen lätt sak. Sten-Åke Lindholm flyttade till Lausanne i Schweiz för fem år sedan och arbetar i dag ungefär ”två veckor per år” som seniorkonsult i sortimentsfrågor på Biltema men nöjer sig annars med att prata med vd någon gång i veckan.

Han har en förmögenhet som är värd uppskattningsvis 3-5 miljarder kronor, kör två Mercedes, en Rolls-Royce, flyger egna jetplanet Raytheon Hawker 800 XP men är en verklig doldis i hemlandet Sverige. Hans livsverk ligger i ett holländskt bolag som i sin tur ägs av en schweizisk stiftelse, dit ägandet flyttades för fem år sedan. Tidigare ägdes bolaget privat av Sten-Åke Lindholm och dottern Christina Dieker.

Med boendet, ägandet och verksamheten i tre olika länder uppfyller Lindholm skatteplaneringens grundförutsättningar.

När Affärsvärlden får tag i honom, genom styrelseordföranden i nederländska Biltema, skatteexeperten Göran Grosskopf, säger Lindholm att han kanske inte skulle ha flyttat alls om arvs- och gåvoskatterna hade varit avskaffade för fem år sedan:

– Det är möjligt att jag hade stannat men samtidigt är jag fascinerad över atmosfären och klimatet här. Det värdesätter jag mycket mer än tidigare.

Varför har du valt den komplicerade modellen med utlandsägande?
– Det är en väldigt bra ägarform. Man är helt oberoende av allt som heter arvskiften. En stabil ägarform som inte störs av någonting.

Sten-Åke Lindholm, nu 63 år, har trappat ner efter att ha jobbat, enligt egen uppgift, 80-90 timmar i veckan under 40 år. De senaste åren har han emellertid tvingats vara med vid flera brandkårsutryckningar: Biltemas vd har bytts ut tre gånger på bara två år.

– En kille ville ha jobbet men klarade inte av det. Då började vi leta professionellt efter en ny. Sedan tog vi in en person till under en kort tid men vi var hela tiden ute och letade efter någon som hade handelserfarenhet. Och som begrep sig på handel. Det fick ta ett halvår, sedan kom nuvarande vd:n Per Thelin.

Kunderna tycks inte ha märkt oron och växtvärken. Bolaget växer snabbt och vinsterna i bolaget ligger högt, i klass med branschettan Clas Ohlson. Och får Sten-Åke bestämma är bolaget ungefär dubbelt så stort, med en omsättning i butiksledet kring 6 miljarder kronor, om fem-sex år. Går det vägen så växer bolaget faktiskt snabbare än just Clas Ohlson.

Skulle ni kunna vara på börsen?
– Vid sidan av börsen är vi helt oberoende av aktiekurser. Vi kan jobba lugnt och sansat och expandera i vår egen takt. I 40 år har vi inte brytt oss om vad som hänt i omvärlden.

Den som behöver kapital går till börsen?
– För det mesta brukar det vara så. Men det är en kortsiktig lösning. Vi har inget behov att sitta i knä på börsen, att efter varje kvartal få en jädra negativ press om det inte har gått bra.

Biltema lär också kunna växa på egen hand. Bolagets intäkter i butiksledet ökar stadigt och når i år över tre miljarder kronor. Vinsterna är stabila, kring 200 miljoner kronor årligen, och den upparbetade vinsten ligger på en halv miljard kronor.

Biltema äger sina varuhus och expansionen kan i huvudsak ske utan lån. Bolagets soliditet (andel eget kapital) ligger på 70 procent.

Eget jetplan

Biltema i Sverige äger ett eget jetflygplan, en Raytheon Hawker 800 XP, bokförd till 80 miljoner kronor vid ingången av 2003. Planet används i första hand för att flyga Biltemachefer. På internationella flygsajter finns ett större flygplan, ett Dassault Falcon 2000 EX, knutet till Biltema. Det ägs enligt uppgift av ett Bermuda-bolag, Tandoori Ltd.

– Man har försökt sälja det till mig. Jag har flugit det men det är inte associerat till mig eller Biltema, säger Sten-Åke Lindholm.

Att döma av priser på internationella flygsajter är ett sådant inköp ingen billig affär. Liknande plan värderas till cirka 20 miljoner dollar, 150 miljoner kronor.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets