Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

”Vi famlar i mörkret”

2012-08-22 09:39

Resultatet tog även vd Torsten Jansson på sängen och den osäkra marknaden ställer till det.

De redan kända kostnadsåtgärderna i Orrefors Kosta Boda (OKB), inom New Waves segmentet Gåvor & Heminredning, har inte haft full effekt under det andra kvartalet. Besparingarna ökar under det tredje kvartalet och åtgärderna når full effekt under fjärde kvartalet.

Det sade bolagets vd Torsten Jansson på onsdagens resultatpresentation.

Nuvarande omsättningstakt bör räcka till ett breakeven-resultat i OKB när väl alla sparåtgärder har fått effekt, resonerade Torsten Jansson.

Det räcker inte och han uteslöt inte ytterligare kostnadsbesparingsåtgärder inom OKB. Produktionskostnaden är fortsatt för hög och bruttomarginalen inom OKB alltjämt för låg, enligt Torsten Jansson.

På presentationen var han tydlig med att bolagsledningen hade räknat med högre försäljning för koncernen i det andra kvartalet och den interna försäljningsbudgeten låg högre än analytikernas snittprognos. Inbromsningen på profilmarknaden i centrala och norra Europa har tagit New Wave på sängen och fallet i detta segment och i dessa geografier kom som "en ren överraskning", sade Torsten Jansson.

Samtidigt kan man inte utesluta att det kan vända uppåt och det är just osäkerheten som ställer till det. Bolaget vill inte dra ned för mycket, exempelvis i lagerhållningen, om ett trendbrott infinner sig.

- Problemet är att vi famlar i mörkret hela tiden, sade Torsten Jansson.

En av orsakerna till mattningen på profilmarknaden är att mindre företag har svårt att få ta på finansiering, enligt Torsten Jansson. Bankerna är restriktiva vad gäller kreditgivningen till små- och medelstora kunder.

- Detta är något som skrämmer mig, sammanfattade Torsten Jansson.

Affärsvärlden Redaktionen

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom