”Vi vill bygga ett grymt företag”

I kväll avslöjas vem som toppar Fast 50, Affärsvärlden och Deloittes årliga utmärkelse till de 50 snabbast växande teknikföretagen i Sverige. En av de snabbväxande finalisterna är Stockholmsföretaget Widespace, som styr mobilannonsen till de appar och sajter där den får störst effekt. 

Det är Widespace egen optimeringsalgoritm som varje sekund räknar fram var annonsen gör bäst nytta baserat på tidigare resultat. Informationen kommer från analyser av tidigare annonskampanjer, och från sajter och appar där konsumenterna lämnat uppgifter om sig själva vid registreringen.

Bolaget växer i dag så att det knakar och omsätter nu en bra bit över 100 miljoner kronor. Men det har inte alltid varit så enkelt. Grundarna Patrik Fagerlund och Henric Ehrenblad har båda en bakgrund på Ericsson. Redan år 2004 skissade de på den affärsidé som var embryot till Widespace. Två år senare startade de bolaget, fick såddkapital och satte i gång. Allt tuffade på. Så kom Lehman-kraschen och den globala finanskrisen. Möjligheten att ta in riskkapital näst intill försvann.

– Henrik och jag sålde våra bilar och lägenheter för att hålla oss flytande, säger Patrik Fagerlund, som är vd i bolaget.

– Det blev några hundår där, säger Henric Ehrenblad, produktchef och ordförande.

Mot alla odds överlevde Widespace. 2010 gjorde man den första annonsaffären värd över 100 000 kronor. Bolaget fortsatte för­fina tekniken och säljorganisationen och fick ett allt bättre track-record.

År 2012 gick venture cap-bolaget Northzone och statliga Industrifonden in med 27 miljoner kronor i riskkapital. Båda har fortsatt att delta i påföljande emissioner och är tillsammans med grundarduon huvudägare.

– Det är inte bara en fråga om kapital. När välkända venture cap-bolag går in är det en kvalitetsstämpel, folk vet att de gjort sin due diligence, säger Patrik Fagerlund.

Å ena sidan har Widespace en stor fördel i att verka på den snabbväxande marknaden för mobilannonsering. I dag spenderas 5 procent av annonspengarna på mobila plattformar, samtidigt som mobilen står för 20 procent av mediekonsumtionen. Patrik Fager­lund räknar både med att annonsmarknaden hinner ikapp och att mobilens andel av mediekonsumtionen om några år snarare ligger upp mot 70 procent.

Å andra sidan är konkurrensen knivskarp och global. Widespace har några patent­ansökningar ute, men det är inte så man huvud­sakligen försvarar sitt teknikförsprång.

– Marknaden rör sig extremt snabbt, och vi måste vara ännu snabbare. Vi är sex till tolv månader före våra konkurrenter i teknikutvecklingen och på det viset ser vi till att de aldrig hinner i kapp, säger Patrik Fagerlund.

Han återkommer också flera gånger till att han och Henric Ehrenblad visserligen startade bolaget, men att en extremt viktig framgångsfaktor har varit lyckade rekryteringar.

– Vi letar efter topptalanger på alla områden.

Han lägger också till att han aldrig sett Widespace som ett svenskt bolag, eller ens skandinaviskt, utan redan från början som globalt. I dag finns bolaget i nio länder och planen är att fortsätta expandera geografiskt. Om det sker som ett fortsatt fristående bolag, via kapital som tas in genom en börsnotering eller om Widespace köps upp av ett större bolag som vill komma i kapp på mobilsidan, lämnar han därhän.

– Vad vi verkligen vill göra är att bygga ett grymt företag. Det här är bara början på vår resa.

Fakta

Deloitte delar tillsammans med Affärsvärlden, Teknikföretagen och Svenska Riskkapitalföreningen ut en årlig utmärkelse till de 50 snabbast växande teknikföretagen i Sverige. Utmärkelsen skapades 1995 av Deloittes kontor i kaliforniska San José, i hjärtat av Silicon Valley.

I dag finns rankningen i Nordamerika, Europa, Asien och Afrika. I Sverige har Fast 50-företagen rankats sedan 2004.

För att klassas som ett Fast 50-företag måste bolaget utveckla äganderättsskyddad teknik, tillverka teknikrelaterade produkter eller använda en stor andel av sina resurser till forskning och utveckling av teknik. Bolaget ska ha en omsättning som basåret överstiger 50 000 euro och för slutåret 800 000 euro. Företaget ska ha bedrivit verksamhet under de senaste fem åren.

För bolag med kort verksamhetstid har Deloitte instiftat en särskild kategori – Rising Stars. Dessa bolag har potential att bli morgondagens Fast 50. Tillväxten ska vara stark, men Rising Stars ställer inga krav på minimiomsättning för slutåret. 

Vinnarna presenteras vid en stor ceremoni på Moderna Museet i Stockholm ikväll, på tisdag kväll, den 11 november. 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets
Annons från Invesco