Vinsten lyfter för CLX: ”Ett jättestarkt kvartal”

CLX Communications, som är under namnbyte till Sinch och levererar molnbaserade kommunikationstjänster till företag, hade ett första kvartal då "det mesta går bolagets väg". Det säger CLX vd Oscar Werner.

”Det är ett jättestarkt kvartal. Det som verkligen gått åt rätt håll är att vår affär med stora amerikanska it-/techbolag går väldigt bra, vår affär för personaliserad video där vi skickar ut videomeddelanden som är personaliserade till mottagaren går bra. Vår operatörsaffär går bra det här kvartalet och även vår voice/video affär. Samtidigt har vi en positiv effekt från valuta”, säger han.

CLX visade en organisk tillväxt på 17 procent under det första kvartalet, en ökning från en tillväxt på 13 procent under det fjärde kvartalet 2018.

Det justerade ebitda-resultatet per aktie ökade med 45 procent på rullande tolv månader. Det är klart över bolagets finansiella mål om att öka justerat ebitda per aktie med 20 procent på årsbasis.

Oscar Werner poängterar i sammanhanget att utvecklingen kan variera mellan kvartalen, men ser en fortsatt tillväxtpotential framöver.

Marknaden är stark och trenden är att företag går från textmeddelanden, med 160 tecken per meddelande, till nya former av meddelanden som Whatsup eller RCS, där man kan skicka en app till en mobiltelefon, förklarar han.

”Vi ser att värdet för både företag och konsument ökar vilket gör att vi ser att marknaden kommer att växa. Givet att vi är en ledande spelare och investerar väl i den här marknaden och gör rätt val tror jag att vi kan fortsätta att växa framåt”, säger Oscar Werner.

Prioriterar ni lönsamhet eller tillväxt?

”Vi vill driva lönsam tillväxt. Vi vill växa vår vinst och vår bruttovinst och jag tror att vi kan göra det. Just nu, eftersom vi ser ett skifte i marknaden, tar vi stora investeringar både på tekniksidan och marknadssidan. I den här typen av kvartal då allt går rätt växer allting i alla fall.”

Kan ni nå ert finansiella mål under helåret 2019?

”Vi får inte ge några prognoser men vi har satt ett mål och det är ett bra mål, rätt mål för bolaget”, säger han.

Förvärv är en del av CLX kärnstrategi och här ska bolaget fortsätta att vara aktiva. Förvärv är intressanta inom två kategorier, enligt Oscar Werner:

”Det finns många lönsamma lokala, regionala spelare som adderar omsättning och vinst för oss. Sedan finns det bolag med intressant teknik och eller marknadsposition som tar oss framåt”, säger han och tillägger att CLX tittar på olika regioner i hela världen.

Vid 10:10-tiden på fredagen hade CLX stigit med 5,3 procent till 144 kronor på Stockholmsbörsen.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets