Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Vinstfall för Ikea

2018-11-28 12:11
Foto: Johan Nilsson/TT

Stora investeringar tyngde Ikea-gruppens resultat under det senaste räkenskapsåret. Rörelseresultatet blev 28 procent sämre än föregående år.

Möbelkoncernen skriver i ett pressmeddelande att stora investeringar på totalt 2,8 miljarder euro, cirka 28 miljarder svenska kronor gjorts. En förändringsprocess inleddes under året för att anpassa verksamheten till nya konsumtionsmönster, ett arbete som beräknas fortgå under tre år och därmed tynger resultatet.

Dessutom belastade försäljning av dotterbolag rörelseresultatet som därmed blev 2,25 miljarder euro, ned från 3,03 miljarder euro ett år tidigare.

Bolaget har sedan tidigare redovisat ett försäljningslyft på 4,7 procent för helåret och onlineförsäljningen steg med 45 procent. I pressmeddelandet skriver koncernen att försäljningen ökade inom 29 av 30 marknader där Kina noterar den starkaste utvecklingen. Under året öppnade man tolv nya varuhus varav det första i Indien. Störst försäljning noteras i Tyskland med USA som tvåa och Frankrike som trea.

Totalt ökade försäljningen, inklusive hyresintäkter från shoppingcenter, med 2 procent till 37,1 miljarder euro.

Möbelkoncernen skriver i ett pressmeddelande att stora investeringar på totalt 2,8 miljarder euro, cirka 28 miljarder svenska kronor gjorts. En förändringsprocess inleddes under året för att anpassa verksamheten till nya konsumtionsmönster, ett arbete som beräknas fortgå under tre år och därmed tynger resultatet.

Dessutom belastade försäljning av dotterbolag rörelseresultatet som därmed blev 2,25 miljarder euro, ned från 3,03 miljarder euro ett år tidigare.

Bolaget har sedan tidigare redovisat ett försäljningslyft på 4,7 procent för helåret och onlineförsäljningen steg med 45 procent. I pressmeddelandet skriver koncernen att försäljningen ökade inom 29 av 30 marknader där Kina noterar den starkaste utvecklingen. Under året öppnade man tolv nya varuhus varav det första i Indien. Störst försäljning noteras i Tyskland med USA som tvåa och Frankrike som trea.

Totalt ökade försäljningen, inklusive hyresintäkter från shoppingcenter, med 2 procent till 37,1 miljarder euro.

Affärsvärlden TT

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom