Volkswagen ska notera Scania före semestern

Volkswagen planerar att börsnotera bolagets lastbilsenhet Traton, där bland annat Scania och MAN inryms, i både Stockholm och Frankfurt. Noteringen förväntas vara slutförd innan "sommarledigheten", beroende av marknadsförhållanden.
Volkswagen ska notera Scania före semestern - traton-scania-700_binary_6951542.jpg

Det framgår av ett pressmeddelande.

Noteringen väntas baseras av existerande aktier som ägs av Volkswagen, som kommer att kvarstå som majoritetsägare.

”Givet Tratons starka kapitalstruktur och förmåga att generera kassaflöden finns det inga planer på en nyemission i samband med börsnoteringen”, heter det.

Det var i mitten av maj som Volkswagen meddelade att planerna på en börsnotering av Traton skulle återupptas, efter att dessa hade avbrutits så sent som i mars månad. Under förra veckan rapporterade sedan Reuters att planerna kunde offentliggöras under denna vecka. Uppgifter till nyhetsbyrån gjorde då samtidigt gällande att VW komma att släppa mellan 10-15 procent av innehavet. Värderingen skulle enligt uppgifterna uppgå till 15 miljarder euro. Förra sommaren pratade Volkswagen om att bolaget ville få in 6 miljarder euro för cirka 25 procent av bolaget, påminde Reuters vid tillfället.

Under 2018 sålde Traton 233.000 fordon vilket var en uppgång med 14 procent i jämförelse med föregående år. Intäkterna ökade med 6 procent till 25,9 miljarder euro och det justerade rörelseresultatet steg med 13 procent till 1,65 miljarder euro.

Bland de banker som är involverade i noteringen finns bland annat SEB.

Comeback i dåligt sällskapVolkswagen sköt upp noteringen av lastvagnstrion Traton och hänvisade till ”bättre marknadsförhållanden”. Men Affärsvärldens genomgång visar att bolaget har problem. Det hackar i Scanias vanligen välslipade maskineri, MAN är fortsatt ett sorgebarn och Volkswagen, som skulle förbli den klart dominerande ägaren gör investerarna tveksamma. 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Invesco
Annons från Trapets