Enron
”Volkswagen-skandalen riskerar att bli större än Enron”
I en artikel som Bach skrivit i den brittiska finanstidningen pekar han på sju faktorer som kan få skandalen kring den tyska biltillverkaren att peta ned Enron på en andra plats i termer av bolagsbedrägeri.
- Hälsan. Medan Enrons bedrägeri visserligen såg miljontals människor förlora sitt sparkapital, har Volkswagen istället försatt miljontals människors hälsa i fara.
- Volkswagen, liksom övriga biltillverkare har i flera år lobbat starkt för att få europeiska regeringar att främja användandet av dieselmotorer, något som har gjort att antalet bilar innehållande dieselmotorer uppgår till 50 procent i Europa jämfört med 5 procent i USA. Jämfört med Enron, vars vd uppmuntrade folk att köpa aktier i bolaget, kan Volkswagens lobbying jämföras som att övertala USA:s regering att ge subventioner till hälften av befolkningen för att köpa Enron-aktier.
- De böter och stämningar som väntar Volkswagen kommer sannolikt att överträffa Enrons i termer av omfattning och bevakning.
- Enron försvann från jordens karta efter att bolagets bedrägeri uppdagats. För Volkswagens del, som finansiellt står stabilt, kan fallet ske i form av skadat anseende, förtroendekris och massiva juridiska skulder.
- Den massiva skada som övriga tyska bilindustrin kommer att lida av. I helhet kommer landets globala image att ta en stor skada när tidigare stolta slogans ”Das Auto” och ”Vorsprung durch Technik” plockas bort från reklamen.
- Ett återupprättande av tidigare uppfattningen att dieselmotorer är smutsiga. Och det efter två decenniers av intensivt kampanjande för motsatsen.
- Medan Enrons underfall fläckade revisorskåren på grund av dess kreativa bokföring, kan Volkswagens nedgång resultera i samma uppfattning när det kommer till teknik och ingenjörsvetenskap som ett sätt att uppnå miljömässig hållbarhet.
“Volkswagen har uppmuntrat cynikerna i en tid då vi mer än någonsin behöver affärsinsatser för att rädda planeten”, avslutar David Bach sin krönika.
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.