”Volkswagen-skandalen riskerar att bli större än Enron”

Volkswagen-skandalen rörande dieselbilar kan komma att toppa bolagshistoriens hittills mest kända motsvarighet, nämligen Enronskandalen från 2002. Det anser David Bach vid Yale School of Management, skriver Financial Times.

I en artikel som Bach skrivit i den brittiska finanstidningen pekar han på sju faktorer som kan få skandalen kring den tyska biltillverkaren att peta ned Enron på en andra plats i termer av bolagsbedrägeri.

  • Hälsan. Medan Enrons bedrägeri visserligen såg miljontals människor förlora sitt sparkapital, har Volkswagen istället försatt miljontals människors hälsa i fara.
  • Volkswagen, liksom övriga biltillverkare har i flera år lobbat starkt för att få europeiska regeringar att främja användandet av dieselmotorer, något som har gjort att antalet bilar innehållande dieselmotorer uppgår till 50 procent i Europa jämfört med 5 procent i USA. Jämfört med Enron, vars vd uppmuntrade folk att köpa aktier i bolaget, kan Volkswagens lobbying jämföras som att övertala USA:s regering att ge subventioner till hälften av befolkningen för att köpa Enron-aktier.
  • De böter och stämningar som väntar Volkswagen kommer sannolikt att överträffa Enrons i termer av omfattning och bevakning.
  • Enron försvann från jordens karta efter att bolagets bedrägeri uppdagats. För Volkswagens del, som finansiellt står stabilt, kan fallet ske i form av skadat anseende, förtroendekris och massiva juridiska skulder.
  • Den massiva skada som övriga tyska bilindustrin kommer att lida av. I helhet kommer landets globala image att ta en stor skada när tidigare stolta slogans ”Das Auto” och ”Vorsprung durch Technik” plockas bort från reklamen.
  • Ett återupprättande av tidigare uppfattningen att dieselmotorer är smutsiga. Och det efter två decenniers av intensivt kampanjande för motsatsen.
  • Medan Enrons underfall fläckade revisorskåren på grund av dess kreativa bokföring, kan Volkswagens nedgång resultera i samma uppfattning när det kommer till teknik och ingenjörsvetenskap som ett sätt att uppnå miljömässig hållbarhet.

“Volkswagen har uppmuntrat cynikerna i en tid då vi mer än någonsin behöver affärsinsatser för att rädda planeten”, avslutar David Bach sin krönika.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.