Volvo bättre än väntat

Verkstadskoncernen redovisar en rörelsevinst som kom in över förväntan.

Volvo redovisar ett rörelseresultat exklusive engångsposter på 2.908 miljoner kronor (2.502) för det tredje kvartalet 2014.

Det ger en justerad rörelsemarginal på 4,3 procent (3,9).

Resultatet var därmed 16 procent bättre än de 2.509 miljoner som väntades enligt SIX/Inquiry Financials enkät. Den justerade rörelsemarginalen väntades komma in på 4,0 procent.

Rörelseresultatet inklusive engångsposter på -659 miljoner (-104) blev 2.250 miljoner (2.398), vilket gav en marginal på 3,3 procent (3,7). Analytikerna hade väntat sig engångsposter på i snitt -1.240 miljoner, ett rörelseresultat på 1.266 miljoner och en marginal på 2,0 procent.

Resultatet efter finans blev 2.285 miljoner (1.704), väntat var 600 miljoner.

Nettoresultatet blev 1.545 miljoner (1.415), eller 0,74 kronor (0,68) per aktie. Väntat var 527 miljoner och 0,26 kronor.

Försäljningen steg 3,6 procent till 67.222 miljoner (64.880), väntat var 63.251 miljoner. Justerat för förändrade valutakurser och förvärvade och avyttrade verksamheter var omsättning på samma nivå som i fjol.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.