Volvo
Volvo räknar med Latinamerika
Medan ekonomer nu spår en tillväxt på mindre än en procent för Brasilien ser ändå marknaden ljus ut för den i vanliga fall konjunkturkänsliga lastbilsbranschen. Enligt branschorganisation Anfavea ska försäljningen öka kraftigt och Martin Lundstedt är positivt inställd till den brasilianska marknaden som globalt sett är Volvos näst största.
– Vi andas optimism. Latinamerika är på väg tillbaka och vi kommer att ha ett starkt år, säger Martin Lundstedt till Reuters i samband med att han är på plats i Sao Paulo och en stor mässa inriktad mot lastbilar och anläggningsmaskiner.
Volvo släpper delårsrapport för tredje kvartalet senare i veckan. I samband med den andra kvartalsrapporten i somras rapporterade man en ökad orderingång på 49 procent för den sydamerikanska marknaden.
Bolagets tidigare prognos på 70|000 sålda lastbilar under 2019 stod också fast.
Volvos regionschef i Latinamerika, Wilson Lirman, lyfter bland annat de ekonomiska reformer som Brasiliens högerregering föreslagit som ytterligare skäl till optimism för den inhemska marknaden.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.