Volvos vinst högre än väntat – men orderingången rasar

Lastbilskoncernen Volvos rörelseresultat uppgick till 10.885 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019.
Volvos vinst högre än väntat – men orderingången rasar - volvo-martin-lundstedt-700_binary_6975302.jpg

Det framgår av delårsrapporten.

Genomsnittet av tolv analytikerprognoser, som Infront Data sammanställt inför rapporten, låg på ett rörelseresultat på 10.499 miljoner kronor.

Rörelsemarginalen blev 11,0 procent för kvartalet. Snittestimatet var en marginal på 10,7 procent.

Försäljningen uppgick till 98.723 miljoner kronor för perioden. Här låg snittestimatet på 98.337 miljoner kronor.

Lastbilskoncernen Volvos nettoorderingång på lastbilar, exklusive samriskbolag, uppgick under det tredje kvartalet 2019 till 35.726 enheter, en nedgång med 45 procent från 65.348 fordon motsvarande period 2018.

Det framgår av delårsrapporten.

Snittestimatet, enligt Infront Datas sammanställning av nio analytikers prognoser inför rapporten, låg på en orderingång på 44.678 lastbilar under tredje kvartalet.

I Europa minskade orderingången på tunga och medeltunga lastbilar med 20 procent till 16.332 fordon och leveranserna minskade med 10 procent till 17.697 fordon. Volvo Lastvagnars marknadsandel inom tunga lastbilar minskade till och med augusti till 15,3 procent, jämfört med 16,2 procent under samma period förra året. Renault Trucks marknadsandel var oförändrad på 8,6 procent (8,6).

”Den kraftiga nedgången i orderingången för lätta lastbilar orsakades av att återförsäljarna sålde av lager inför ett modellbyte i samband med ett nytt emissionssteg. Efterfrågan på lätta fordon från slutkunder är fortfarande god2, skriver Volvo.

Orderingången i Nordamerika minskade med 81 procent till 4.966 fordon till följd av ett mycket stark fjolår, förväntningarna om en försvagad marknad och det faktum att återförsäljarlagren ligger på historiskt höga nivåer, skriver Volvo.

Leveranserna i Nordamerika steg med 5 procent till 14.268 lastbilar. Volvo Lastvagnars marknadsandel inom tunga lastbilar minskade till 9,3 procent (10,5) medan Mack Trucks marknadsandel ökade till 6,8 procent (6,6).

Volvo bildar nytt affärsområdeLastbilstillverkaren Volvo bildar ett nytt affärsområde, Volvo Autonomous Solutions, från den 1 januari 2020. 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets