White Shark byter namn

Den svenska producenten av tecknad film, företaget White Shark, noterat på sidolistan First North behöver friskt kapital och passar på att byta namn.

Bolagets kvartalsrapport, den första sedan Affärsvärlden berättade historien (AFV nummer 9/2010) om den för mord misstänkte och sedan friade förre vd:n, visar att bolaget behöver nytt kapital.

Det heter att bolaget har beslutat att uppta ett kortfristigt lån om 2,8 miljoner kronor och samtidigt utvärderar ”mer långsiktiga finansieringslösningar”, vilket normalt är ett annat ordval för att säga att bolaget ska samla in nya pengar i en emission. Den senaste emissionen genomfördes i slutet av förra sommaren.

Bolaget, som har stora förhoppningar på en kommande film om vikingaflickan Astrid Silverlock, vill också distansera sig från sitt förflutna, och ska byta namn.

– Styrelsen har beslutat förbereda för en namnändring med målsättning att presentera förslag innan årsstämman, säger vd Peter Levin som samtidigt konstaterar att bolaget har lagt ”ett stormigt år bakom” sig och nu avser att starta om i syfte att få ”ett lyckligt slut”. På börssagan får man förmoda.

Vad det nya namnet ska bli vill han inte berätta ännu, bara att det finns flera förslag.

Året har annars startat dystert. Bolaget har visserligen sparat på personalkostnader men utgifterna är betydligt mycket större än inkomsterna. Omsättningen under kvartalet uppgick till 13 000 kronor men förlusterna stannade inte förrän på drygt 2 miljoner kronor. Med den förlusttakten räcker pengarna på kistbottnen bara några veckor till, om inte 2,8 miljonerkronors-lånet tas i anspråk.

Nästa veckas filmfestival i Cannes ska bli vändpunkten i försäljningsarbetet, enligt planerna. Där ska White Shark visa upp trailern till filmen om Astrid Silverlock. Bolsget kunde dagarna före påskhelgen visa upp trailern på ”Astrid Silverlock and The Staff of Virtues” (fritt översatt “AS och Dygdernas Stav”) för bland annat styrelsen:

“Vi kunde konstatera att vi hamnat rätt och förberedelserna för filmmässan i Cannes pågår nu för fullt. I Cannes kommer vi att visa trailern för svenska och utländska distributörer, säljagenter och andra potentiella finansiärer och samarbetspartners”, skriver bolagets vd Peter Levin.

Enligt Peter Levin dröjer filmen minst två år:

– Vi behöver 12-18 månader för finansieringsfasen och minst 12 månader för produktionen, bedömer han.

nullnullnullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.