Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Zennströms nya svenska stor-investering

2011-11-15 08:48
Hjalmar Winblad och Niklas Zennström. Foto: Joakim Braun och Scanpix

Skypegrundaren Niklas Zennström går in i som storägare i den nya svenska mobilbaserade presenttjänsten Wrapp. Det är Zennströms första svenska investering genom riskkapitalbolaget Atomico.

(Uppdaterad version) - Vi har inte hittat något tillräckligt intressant svenskt it-bolag tidigare, säger Niklas Zennström till Ny Teknik efter presentationen av Wrapp på måndagskvällen i företagets källarlokal på Döbelnsgatan i Stockholm.

Wrapp är den andra nordiska investeringen av Atomicos hittills cirka 50 investeringar i unga it-företag.

Det första nordiska företag som fångade Atomicos intresse var finska Rovio, företaget som ligger bakom den formidabla mobilapp-succén Angry Birds.

- Men nu kommer det fler och fler svenska företag, framför allt i Stockholm. London, Berlin och Stockholm  är de intressantaste it-städerna i Europa just nu, säger Niklas Zennström.

Wrapp har inte mer än ett halvår på nacken. Det startades tidigare i år av den 43-årige it-legendaren Hjalmar Winblad tillsammans med bland andra musiktjänsten Spotifys första teknikchef Andreas Ehn.

Man kan säga att det är två av 90-talets svenska it-ikoner som har funnit varandra – Kazaas och Skypes grundare Niklas Zennström och Sendits och Rebtels Hjalmar Winblad.

- Niklas och jag har känt varandra i fem, sex år nu. Tidigare var vi konkurrenter – han med Skype och jag med Rebtel. Nu har han sålt Skype och vi kan göra affärer ihop, säger Hjalmar Winblad till Ny Teknik.

Wrapp får nu ett kapitaltillskott på 5,5 miljoner dollar, motsvarande cirka 35 miljoner kronor av Atomico och Wrapps första externa investerare, riskkapitalbolaget Creandum.

- Nu handlar det om att snabbt ta en position i USA och i Storbritannien. Det är där den stora marknaden finns. Men vi börjar nästa vecka med att lansera tjänsten i Sverige på bred front. Hittills har vi bara testkört den i mindre skala, säger Hjalmar Winblad.

Wrapp är är en mobilapp som låter användaren ge bort och få digitala presentkort från olika butikskedjor.

Presentkort har under fyra år i rad varit den mest eftertraktade presenten i USA. Marknaden där är värd 100 miljarder dollar.

- Wrapp drar nytta av två stora trender just nu, smartphones och sociala medier, säger Niklas Zennström, som nu tar plats i Wrapps styrelse.

Så här fungerar det:

1. Detaljhandelsföretag ansluter sig till Wrapp och lägger in sina önskade kundprofiler i Wrapps databas.

2. Privatpersoner laddar ned Wrapp-appen i sina smarta mobiler, registrerar sig med sitt kreditkort och kopplar samtidigt Wrapp-appen till sitt Facebook-konto.

3. När man vill gratulera någon av sina Facebookvänner med ett presentkort sorterar Wrapps databas ut butiker som har en profil som stämmer överens med Facebooksvännens profil – ålder, kön, intressen etcetera.

4. Om kompisen Håkan fyller 35 år (!) kanske man vill ge honom något från Stadium.

Det visar sig då att Stadium redan bjuder på ett presentkort värt 50 kronor. Då lägger man bara på så mycket som man tänkt sig, kanske 200 kronor.

5. När man skickat iväg sitt grattis till Håkan ser de gemensamma Facebookvännerna att Håkan fått ett presentkort på Stadium. Då kan de hänga på och bygga på Håkans presentkort. När han kommer till Stadium och visar upp sitt Wrapp-presentkort räcker det plötsligt ganska långt.

- Jag fyllde 43 år i går. Då fick jag presentkort värda sammanlagt 3000 kronor från ett 30-tal Facebookvänner, säger Hjalmar Winblad till Ny Teknik.

Lars-Anders Karlberg

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom