Juridik
Norwegian klagar hos EU-kommissionen
Anmälan avser att SAS särbehandlas genom att ha ett samskandinaviskt driftstillstånd som Norwegian inte får tillgång till.
Skulle Norwegian få ett likadant avtal skulle bolaget få trafikrättigheter i EU, vilket skulle öppna för nya rutter. Därutöver skulle det bli lättare att använda besättningar omväxlande i alla de tre skandinaviska länderna.
SAS avtal har kritiserats av den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten EASA, uppger Norwegian. Enligt EASA är SAS avtal inte förenligt med regelverket som säger att flygbolag ska vara registrerat i det land där huvudkontoret finns.
Myndigheterna har i sina avvisanden av Norwegians ansökningar pekat på att SAS-samarbetet är “historiskt betingat” och en följd av det skandinaviska luftfartssamarbetet som regeringarna i Norge, Danmark och Sverige har beslutat om.
“Det förefaller enligt myndigheternas bedömning vara vare sig ändamålsenligt eller eftersträvansvärt att understödja en ny särlösning i likhet med den SAS har eftersom det är högst tveksamt huruvida omvärlden kommer att acceptera ett nytt skandinaviskt flygföretag”, har det hetat enligt Norwegian.
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.