Bilföretag i Mittens rike

Bilföretag i Mittens rike - 04_Erik_Wahlin_binary_6890517.png

KRÖNIKA. När amerikanska GM, då världens största biltillverkare, köpte också andra halvan av Saab Automobile av Investor år 2000 var kommentarerna generellt sett positiva. ­Wallenbergarna ansågs ta ansvar för att den lilla svenska biltillverkaren skulle finnas kvar, om inte för all framtid så i alla fall ett bra tag till. Det blev inte riktigt så. Efter ett tio år långt uselt förhållande såldes Saab till nederländska Spyker. Det gick, föga förvånande, åt pipan. Två år senare köpte Kinauppbackade Nevs konkursboet. I förra veckan meddelades att kinesiska GSR Capital investerar motsvarande 4 miljarder kronor i Nevs. Kanske går Troll­hättans bilfabrik nu mot ljusare tider.

Volvo PV, som det hette då, var inte riktigt lika illa ute som Saab när amerikanska Ford 1999 köpte bilmärket. Kommentarerna var dock liknande. Det skulle nog bli utmärkt för Volvo att hamna i famnen hos en amerikansk biljätte. Det kom därför som en överraskning när den nye ägaren inte visade något större intresse för sitt dotter­bolag i Göteborg.

När kinesiska Geely köpte Volvo PV år 2010 trodde däremot få svenskar något gott om framtiden för bolaget. Det visade sig helt fel.

Så vad lär vi oss av detta? Jo, att bara för att bolag är från USA eller Västeuropa innebär det inte att allt blir bra. Därmed inte sagt att kinesiska ägare är någon garanti för en strålande framtid, men det är tydligt att förutsättningarna finns. Läs Jojje Olssons intressanta reportage på sidan 14 så blir du klokare.

Kinesiska investeringar

Passerade häromdagen Dragon Gate i Älvkarleby, det gigantiska komplexet i kinesisk stil precis utmed E4:an. Apropå att kinesiska investeringar inte alltid är en garanti för succé.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.