Dyrbara minuter

Ska höghastighetsbanor i Sverige få riva upp det finanspolitiska ramverk som tjänat Sverige så väl?

Två statliga organ utreder parallellt möjligheterna att bygga ett nytt stambanenät för höghastighetståg i Sverige. Det ena är ­Sverigeförhandlingen, en kommitté under Näringsdepartementet som leds av de två tidigare statssekreterarna Catharina Håkansson Boman (C) och H G Wessberg (M). Det andra organet är Trafikverket, som leds av Lena Erixo­n, känd för att som generaldirektör för För­svarets materielverk ha räddat den svenska ubåtstillverkningen. Uppgifterna som dessa båda ­organ har kan verka lika, men är egentligen vitt skilda.

Sverigeförhandlingen har som uppdrag att föreslå hur banorna ska byggas, men också att finna innovativa och oortodoxa former för finansiering. ­Trafikverket har fått i uppdrag att komma med ett förslag utifrån traditionell anslagsfinansiering, det vill säga skattepengar från statsbudgeten. Skillnaden stavas ”ballasterat spår” – och 20–30 år.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets
Annons från Invesco