Dyrbara minuter
Två statliga organ utreder parallellt möjligheterna att bygga ett nytt stambanenät för höghastighetståg i Sverige. Det ena är Sverigeförhandlingen, en kommitté under Näringsdepartementet som leds av de två tidigare statssekreterarna Catharina Håkansson Boman (C) och H G Wessberg (M). Det andra organet är Trafikverket, som leds av Lena Erixon, känd för att som generaldirektör för Försvarets materielverk ha räddat den svenska ubåtstillverkningen. Uppgifterna som dessa båda organ har kan verka lika, men är egentligen vitt skilda.
Sverigeförhandlingen har som uppdrag att föreslå hur banorna ska byggas, men också att finna innovativa och oortodoxa former för finansiering. Trafikverket har fått i uppdrag att komma med ett förslag utifrån traditionell anslagsfinansiering, det vill säga skattepengar från statsbudgeten. Skillnaden stavas ”ballasterat spår” – och 20–30 år.
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här