Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Så mycket jag inte förstår

2018-10-31 18:00

En sak jag lärt mig efter tjugo år som ekonomijournalist är att vara lite ödmjuk inför affärsmodeller. Rättare sagt: ödmjuk inför att jag inte alltid förstår dem. I detaljerna, i komplexiteten, hur pengarna tjänas och var tillväxten kommer ifrån.

Exempelvis MTGx, Stenbecksdominerade mediebolaget MTG:s e-sportdel. För den som inte råkar känna till det, är alltså e-sport tävling i dataspel. MTGx filmar och sänder e-sport.

Jag skakade på huvudet åt hela affärsmodellen.

De är ute och seglar på Skeppsbron, tänkte jag, kära i sin egen idé om att alltid vara revolutionära. I förra veckan redovisade divisionen ett rörelseresultat på 11 miljoner kronor för det tredje kvartalet och växer så att det knakar. Och snart blir det ett eget börsbolag. Läs förvaltarintervjun på sidan 41.

Med det sagt: Telia och TV4-gruppen. Problemet är kanske inte prislappen så mycket som hela affärsmodellen med tablå-tv som bas, ett koncept som sannolikt sett sina bästa år. Varför teleoperatören Telia ska lyckas när branschjätten Bonnier uppenbarligen inte tycker att det längre är en verksamhet värd att behålla är en gåta.

Som en insatt person säger i Johan Anderbergs reportage på sidan 14, ”som om en person som aldrig ätit fisk får för sig att skjuta en val”.

Eller så finns det en fantastiskt genial affärsplan, som kommer slå oss alla med häpnad, där TV4-affären blir Telias väg ut ur dumma rör-fällan. Vad vet jag? Det är så mycket jag inte förstår.

Chefredaktör

Fjorton dagar kvar

Den 14 november avslöjas för 35:e året i rad vem som blir Årets ledare 2019 på en fullsatt kväll i Gyllene salen på Stadshuset i Stockholm. Jag berättar förstås inte vem det är i år innan det avslöjas på scenen, men kan lova att ingen blir besviken.

Erik Wahlin

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom

Bostad & fastighet