Låt staten och kapitalet ro tillsammans

Offentlig-privat samverkan kring transportinfrastruktur ger många fördelar.

De flesta är överens om att Sverige har byggt upp en infrastrukturskuld. Vårt land har både underinvesterat i ny infrastruktur och försummat underhållet. Sett till totala transportinfrastrukturinvesteringar i förhållande till BNP har Sverige långa perioder legat under genomsnittet för länderna i OECD.

Det här skapar förstås ingen feelgood-faktor i tider när allt fler ifrågasätter om kärnstaten levererar vad samhällskontraktet en gång lovade. Men det finns lösningar som borde vara lågt hängande frukt. Till skillnad från många jämförbara länder arbetar Sverige inte alls med så kallad offentlig-privat samverkan, OPS. Sedan bygget av Arlandabanan har svenska staten helt avstått från privat kapital i överbryggningsfinansiering av infrastruktur. Andra länder har däremot använt metoden med stor framgång. Det har handlat om motorvägssträckor, järnvägar eller exempelvis utbyggda hamnar. I dessa länder har OPS snabbat på och effektiviserat investeringar. Långsiktiga kontrakt mellan staten och en privat part för att tillhandahålla infrastrukturtjänster växer snabbt i världen. Men alltså inte här hemma.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här