Med danskar ombord

KRÖNIKA. Att Norge och Sverige – men inte Danmark – säljer ut delar av SAS har sina skäl. Orsaken finns på en ö i södra Öresund.

De allra flesta spelare på den kommersiella flygmarknaden, oavsett var i värdekedjan bolagen befinner sig, visar stadiga vinster. Det gäller flygplatser, flygplanstillverkare, flygmotorer och olika former av underleverantörer. Det stora ­undantaget, de enda som kämpar för att nå break-even, är flygbolagen, de som faktiskt flyttar människor och gods från ett ställe till ett annat.

Den globala marknaden för flygresor har växt från 379 miljarder dollar år 2004, till 718 miljarder dollar år 2015, enligt International Air Transport Association, IATA. Detta trots att prispressen är stenhård.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Alligator Bioscience
Annons från VECKANS FÖRETAG