Bättre än hemma

Moderna segelbåtar är större och modernare. De mest påkostade modellerna är inredda som tjusiga lägenheter.

De senaste åren har segelbåtar blivit både ljusare och bekvämare. Numera tillhör induktionsspisar, tvättmaskinere, torktumlare och luftkonditionering inte ovanligheterna. Utvecklade batterilösningar har dessutom bäddat för häckpropellrar och el-vinschar, vilket gör båtarna mer lättmanövrerade. Utseendemässigt tenderar nya modeller att ha mer uppresta stävar, bredare akterskepp, dubbla roderblad och integrerad bognäsa.

Nya båtmodeller från världens segelbåts-producenter presenteras på de internationella båtmässorna. Boot Düsseldorf räknas till en av världens största och viktigaste mässor. Yachting Festival i Cannes på Franska rivieran är däremot Europas största i antalet båtar på vatten räknat. Magnus Rassy, på båttillverkaren Hallberg-Rassy på Orust, har varit där flera gånger.

– Cannes är en flytande mässa i ett angenämt klimat och en exklusiv miljö. Besökarna har en bättre ekonomi och mer tid än på många andra mässor och är de typiska köparna för de mest påkostade segelbåtarna, säger han.

I Sverige sköt försäljningen av fritids­båtar i höjden efter andra världskriget, vilket hängde ihop med längre semestrar och högre reallöner. När plasten slog igenom på 1960-talet inleddes en massproduktion av plastbåtar, något som förutspåddes bli en storindustri i likhet med bilar. Men mot slutet av 1970-talet mättades plötsligt efterfrågan, vilket ledde till kris. De segelbåtstillverkare som överlevde var framför allt varven på ön Orust med lång hantverkstradition och förmågan att nischa in sig på det exklusivare marknadssegmentet.

Tillverkningen kom att präglas av fler anställda på färre båtar som en konsekvens av att de blev större och mer påkostade. Träarbetet fick revansch i produktionen, men denna gång i inredningen i stället för skrovet.

– Orust var en starkt växande miljö för segelbåtsföretagen – fram till finanskrisen 2008, säger Lars Nyström, doktor i historia vid Göteborgs universitet och författare till boken En industrialisering efter industrialiseringen om bland annat Orust-varvens utveckling under 1900-talet. Smällen blev så hård att bara ett fåtal av varven klarade sig. Ett av dem är just Hallberg-Rassy som har rötter i 1940-talet och tillverkar långseglare på 31 till 64 fot. De dyraste säljs för upp emot 30 miljoner kronor. Kunderna finns över hela världen, och en tendens de senaste åren är att genomsnittsköparen har blivit yngre. Magnus Rassy, vd på Hallberg-Rassy sedan 2003, då han tog över efter sin pappa Christoph Rassy, tror att det dels beror på att de nya modellerna tilltalar yngre köpare, dels på att folks beteenden har förändrats.

– Fler inser att de inte vill vänta med en långsegling till pensionen, då de i och för sig kanske har ekonomin och tiden, men riskerar att inte längre ha hälsan. Vi ser allt fler i 50-­årsåldern som säljer av firman eller tar ett sabbatsår och köper en långseglare, säger han.

Yachting Festival i Cannes arrangeras i de två hamnarna Le Vieux Port och Le Port Pierre Canto och äger rum i september varje år. Flera modeller premiärvisas och mässchefen Sylvie Ernoult liknar det vid en modevisning med en uppsluppen och nyfiken stämning. Han anser att inredningarna blir alltmer jämförbara med interiören i ett exklusivt hem.

– Precis som för motorbåtar går utvecklingen inom segelsegmentet mot större, mer tekniskt avancerade och därmed även dyrare modeller.

Bland de största segelbåtarna som är registrerade för årets festival syns den 23 meter långa, fransktillverkade katamaranen Lagoon Seventy 7, med bland annat utomhuskök, en svit och kabiner för personalen. Prislappen ligger på runt 3 miljoner euro. Lika långa, men hälften så breda, är de italienska Mylius 80 och Swan 78 – anpassade för regattor och långseglingar.

– Det är i regel mer komfort på en motorbåt, men segelbåten är ett riktigt smycke och kommer med helt andra värden. Den står för det miljövänliga och för passion och elegans, säger Sylvie Ernoult.

Enligt Magnus Rassy kommer dagens köpare i regel från länder som har en tradition av segling. Det tar lång tid att bygga upp en marknad i till exempel Kina, där det saknas en seglarkultur.

– Ett intresse och kunnande kommer inte från en dag till en annan bara för att det finns köpstarka individer. Det krävs kunskap om segling för att kunna njuta av en segelbåt. ❋

Festival till havs

Förra året lockade Yachting Festival i Cannes cirka 50 000 besökare. Av festivalens 600 båtar är drygt hundra segelbåtar. Merparten av dessa utgörs av franska och italienska märken i premium-segmentet. Årets mässa inträffar mellan den 11 och 16 september.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.