Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

BMW med plats för utsträckta ben

BMW 318d Gran Turismo Foto: BMW

En gång var 3-serien BMW:s busbil för en ung publik. Nya 3-serie Gran turismo visar att modellprogrammet är töjbart, både bokstavligt och bildligt talat: en förlängd och höjd version med halvkombikaross.

Högre än en vanlig BMW men lägre än en SUV. Baksäte som en limousin men vidöppnande halvkombibaklucka. Design som lämnar få oberörda och ett helhetskoncept som delar de bokstavstrogna BMW-entusiasterna i två läger: älska eller hata.

BMW 5-serie GT är ingen lättsmält produkt och just därför så intressant. När modellen lanserades 2009 var det med målet att göra något radikalt nytt: en praktisk, rymlig och väldigt bekväm långresemaskin för fyra personer. Ganska långt ifrån BMW:s kärnvärden som tillverkare av förarfokuserade, sportigt lagda familjebilar (även om de stora limousinerna i 7-serien också är en stark tradition).

GT ska utläsas ”Gran turismo”, som i storslagen resa, men någon storslagen succé har inte modellen blivit. Det hindrar inte BMW från att nu presentera en mindre modell på samma tema: 3-serie GT.

Axelavståndet är förlängt med elva centimeter jämfört med 3-seriens sedan och kombi, karossen är åtta centimeter högre och hela 20 centimeter längre. Baksätespassagerarna kan njuta av att benutrymmet fyllts på med sju centimeter. Det är alltså inte allena fråga om ett nytt bakparti på en befintlig bil, utan en i grunden annorlunda konfiguration – fast givetvis baserad på samma tekniska arkitektur.

Storebror 5-serie GT är en kostsam bil. Den billigaste versionen betingar 421 300 kronor, vilket är 47 500 kronor mer än en 5-serie kombi med samma motor. Från början var det inte meningen att GT skulle erbjudas med annat än sexcylindriga motorer, men med fokus på bränsleförbrukning blev instegsmodellen 520d GT till slut oundviklig.

Priserna för 3-serie GT har inte offentliggjorts men givetvis blir den dyrare än motsvarande ”vanlig” 3-serie. Ett rykte talar om påslag på 15 000 kronor. Billigast blir i alla fall 318d GT, med fyrcylindrig turbodiesel på 143 hästkrafter. Den släpper bara ut 119 gram koldioxid per kilometer och hade således precis klarat fjolårsgränden för att klassas som miljöbil. Utan alltför mycket extrautrustning ska en 318d GT gå att få loss under gränsen i förmånsbeskattningen (7,5 basbelopp, 333 750 kronor). Men troligare är att sockrade varianter av 3-serie GT blir delikatessval för folk i ledningspositioner som får välja bilar över 7,5-gränsen. Precis som 5-serie GT.

BMW 318d Gran Turismo

Grundpris: ej fastställt.

Förmånsvärde per år: –.

Miljöbilsklassad version: nej.

Motor/kraftöverföring: 4-cylindrig turbodiesel, 1 995 cm3, 143 hästkrafter, framhjulsdrift, 6-växlad automatlåda.

Förbrukning (angivet av tillverkaren enligt EU-normen): stadskörning/landsväg/blandad körning 5,5 / 4,5 / 5,0 liter per 100 km. 119 gram CO2 per kilometer.

Fartresurser: 0–100 km/h 7,9 sekunder, toppfart 230 km/h.

Eric Lund / damplify / Affärsvärlden

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom