Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Det återvunna plagget är Årets julklapp 2018

2018-11-20 07:58
Årets julklapp 2018 fokuserar på återvunnet. Foto: TT

Bakmaskinen, robotdammsugaren och senast elcykeln. Det är några av de produkter som tidigare utsetts till Årets julklapp, men i år är det återvunnet som gäller.

Enligt HUI Research är det ett återvunnet plagg som blir klappen som kommer att läggas under granen 2018.

– Årets julklapp 2018 speglar de svenska konsumenternas intresse för nya hållbara alternativ och ökande oro för klimat och miljö. Med det återvunna plagget fångas en tidsanda där nya affärsmodeller och tekniska innovationer föds och tillsammans skapar en mer hållbar konsumtion, säger Johan Larsson, analytiker på HUI Research.

Vidare lyder motiveringen: "Konsumentmakt, råvarubrist och klimatförändringar har fått en hel bransch att börja tänka på hur de ska kunna jobba i ett mer cirkulärt system, där materialen i våra kläder ska gå att använda gång på gång. Konsumenternas efterfrågan och tekniska innovationer har gjort etik och miljö till ett konkurrensmedel där den långsiktiga överlevnaden i modehandeln kräver en hållbar kollektion."

Det återvunna plagget kan vara helt eller delvis tillverkat av återvunna material eller köpt second hand.

Enligt HUI har den rekordvarma sommaren bidragit till svenskarnas ökade oro för klimatförändringarna, vilket talar för årets julklapp. De tror att plagg av återvunna material kommer att utgöra en viktig del av framtidens modehandel.

"Många av världens stora modeaktörer har satt ambitiösa kvantitativa löften om mer återvinning i sin produktion och därmed kommer volymerna av plagg tillverkade av återvunnet material att öka i takt med att tekniken utvecklas", enligt pressmeddelandet.

Klimatoron en tidsmarkör

Det är 31:a året i rad som HUI Research gör sin prognos som enligt traditionen ska uppfylla följande kriterier:

"Produkten ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse för året".

"Produkten ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i stort antal"

"Produkten ska representera den tid vi lever i".

"Att kunna erbjuda en hållbar kollektion är snart ett måste för alla modehandlare. Klimatoro och ny tillverkningsteknologi gör det återvunna plagget till en klockren tidsmarkör. Bra design i kombination med hållbarhet skapar efterfrågan", säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research, i ett pressmeddelande.

Affärsvärlden TT

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom