Elmotorcykeln på framfart

De senaste åren har försäljningen av elmotorcyklar i Sverige ökat. De tysta, miljövänliga och snabba tvåhjulingarna vinner mark och nu dyker exklusiva modeller upp, med priser på över 300 000 kronor.

Elmotorcykeln är ingen ny idé, det första patentet tecknades 1895 av Ogden Bolton i USA och knappt femtio år senare startade de belgiska bröderna Maurice och Albert Limelette med en serieproduktion av elmotorcyklar. Men förbränningsmotorn fortsatte att vara förstahandsvalet bland mc-fabrikanterna.

Det var först ytterligare sjuttio år senare, när teknikutvecklingen hade lett till batterier som ökade räckvidden och en prestanda som kunde mätas med traditionella motorcyklar, som elektriska tvåhjulingar fick en nytändning. Som ett exempel lanserade tillverkaren Zero Motorcycles år 2009 Zero S som var den nya generationens första serietillverkade modell.

Marknaden i Sverige var fram till 2015 minimal, med endast fyra elmotorcyklar registrerade. Men det skulle växa till 121 det kommande året. Och bakom ökningen ligger, förutom den tekniska utvecklingen, ett uppsving för motorcyklar i stort. Under 2017 växte försäljningen i Sverige med 5 procent till över 11 500 sålda motorcyklar.

– Det är fantastiska siffror som delvis beror på den goda konjunkturen, då brukar försäljningen skjuta i höjden. Dels handlar det om att tvåhjulingar ses som bra alternativ till bilar i urbana miljöer. Och i takt med att det införs utsläppsbegränsningar blir det mer intressant att välja en elmotorcykel, säger Niklas Kristoffersson, vd för Moped- och Motorcykelbranschens riksförbund.

Mc-mässan i Göteborg speglar marknaden och under mässdagarna i januari i år var utbudet av elmotorcyklar blygsamt. Peter Näsman är projektledare för mässan och han ser en stor potential.

– Marknaden är ännu i sin linda och det avspeglar sig på mässan år visade bland annat Zero Motorcycles och KTM upp sina modeller. Men med tanke på teknikutvecklingen och konsumenternas miljömedvetenhet tror jag att det kommer öka rejält de kommande åren, säger han.

Bland de starkaste trenderna på årets mc-mässa var nya tekniker, som system med kurv-ABS, vilket gör inbromsningar i kurvor säkrare. Man såg också en mer individuellt anpassad design.

– Flera tillverkare visade ”scramblers” – modeller som du kan skräddarsy efter din egen smak, med olika avgassystem, styren och sadlar. I dag vill konsumenterna ha motorcyklar som passar deras livsstil och här ser jag en potential för eldrift, säger Peter Näsman.

Jämfört med bilindustrin ligger mc-branschen efter när det gäller eldrivna fordon. I dag finns över 50 000 elbilar registrerade i Sverige.

Hittills har de stora mc-tillverkarna avvaktat den tekniska utvecklingen för att kunna producera för en massmarknad. Men nu har det österrikiska motorcykelmärket KTM elmotorcyklar på marknaden och den tyska bil- och motorcykeltillverkaren BMW en elskoter. Från Japan kommer Yamaha och Honda att släppa sina elektriska modeller under de kommande två åren.

I takt med att marknaden breddas börjar mer exklusiva alternativ dyka upp. Den italienska ”superbike”-tillverkaren Energica är ett exempel på det och liknas vid mc-branschens svar på Tesla.

– Precis som Tesla är Energica ett högteknologiskt fordon med massor av effekt, den accelererar från 0 till 100 på 2,8 sekunder, säger Gert Thell på den svenska återförsäljaren E-MC Sweden som har sitt säte i Lund.

Energica finns i tre utföranden, sportmodellen Ego med en toppfart på 240 kilometer i timmen, Eva som är en avskalad modell med rakt styre samt retromodellen Esse Esse 9.

Liknande Tesla är samtliga modeller utrustade med internetuppkoppling och gps-navigation via en skärm. Priset ligger på cirka 300 000 kronor.

– Vi har varit återförsäljare av Energica i ett år nu och precis sålt våra första två modeller. Baserat på det är vår målgrupp teknikintresserade män i 50-årsåldern, alltså samma typ som kör Tesla.

Även Sverige har fått en egen elmotorcykeltillverkare i form av Cake. I november i år släpps deras modell Kalk och tanken är att nå en annan målgrupp än traditionella motorcyklister.

– Vi etablerar en ny kategori lätta elektriska off road-motorcyklar, som inte skitar ner eller stör. De är dessutom enkla att köra. Vi vänder oss till dem som uppskattar friluftsliv och har respekt för sin omgivning, och gillar fart, säger grundaren Stefan Ytterborn.

Kalk väger under 70 kilo och accelererar från 0 till 50 kilometer i timmen på 2,5 sekunder. Toppfart är 80 kilometer i timmen.

Priset på den initiala upplagan om 50 exemplar ligger på 14 000 euro och produktionsvarianten i höst väntas bli något billigare.

– Potentialen är stor, då förbränningsmotorn kommer att fasas ut, och elmotorcykeln är ett bra pendlarfordon. Att kombinera affären med nytta är viktigt. För oss handlar det om att inspirera till en omställning mot ett fossilfritt samhälle. ❋

Av Daniel Retz

Kina i topp

I dag är Kina världsledande när det gäller elmotorcyklar med en årlig försäljning i landet på över 30 miljoner stycken. I Europa har det ökat från 918 år 2011 till 4 121 förra året.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.