Från botten mot toppen
När Pisa-rapporten publicerades i början av december 2013 kom det som en kalldusch för den svenska skolan. För tredje studien i rad hade svenska skolbarn försämrat sina kunskaper i läsförståelse, och Sverige – som tidigare legat i topp – hade plötsligt den sämsta utvecklingen av alla OECD-länder. Bara Chile, Mexiko och Slovakien uppvisade ett sämre resultat i läsförståelse. Samma år hade den inhemska försäljningen av barn- och ungdomslitteratur sjunkit med 8 procent. För Åsa Warnqvist, forskningsledare och chef vid Svenska barnboksinstitutet, kändes resultatet från Pisa-rapporten i kroppen.
– Att Sverige kunde gå från att vara i toppen när det gäller läsförståelse till att rasa fullständigt på så kort tid gjorde mig bestört. Jag blev verkligen upprörd, säger hon.
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här