Konstvärldens smakdomare

2013-04-19 09:53 Nina von Koch
Lisa Ivemark, Theo Lindqvist och Ebba Winberg. Foto: Alexander Pihl

Marknaden för privata konstrådgivare växer. Fånig statusjakt? Nej, snarare ett bra stöd i en allt snårigare konstvärld.

I New York är det ingen som höjer på ögonbrynen åt att den som köpt en ny våning anlitar någon för att fylla den med konst. Denna någon är en person som ger vägledning bland rådande trender, som vet vad som håller i långa loppet och som har koll på kvalitet. En konstens personal shopper, helt enkelt.

På samma sätt som en kund i ett större varuhus kan få experthjälp med att uppdatera vårgarderoben, eller en nyinflyttad kan ta hjälp av en heminredare, kan den som vill numera få hjälp av auktionshus eller oberoende rådgivare  att bygga upp en egen konstsamling. Och därmed säkerställa att samlingen blir precis så imponerande, helrätt eller uppseendeväckande, som beställaren behagar. I Sverige har utvecklingen inte gått lika långt som i USA, men konstrådgivarna har fått uppenbart mer att göra de senaste fem åren.

Theo Lindqvist driver sin egen konstrådgivningsfirma. Han är ingenjör i botten och har haft en karriär inom industrin och som managementkonsult. Han har samlat på konst länge och gett råd till vänner under långt tid, men hade från början konsten som hobby, utan någon avsikt att leva på den.

– Mina egna och mina vänners konstinvesteringar gick bra och det spred sig. När en person som inte var en vän ringde mig 2009 och bad om hjälp förstod jag att det var möjligt att göra affärer av det här, berättar han.

Theo Lindqvists kunder är investeringsinriktade och vill ofta att köpet av ett visst verk ska bli en god affär. Konst fungerar som ett komplement till mer traditionella investeringar. Theo Lindqvist menar att det är en fördel att han pratar samma språk som kunderna gör.

– En företagsledare beklagade sig en gång över att det är för mycket bilfolk i bilbranschen. Många upplever nog att det är för mycket konstfolk i konstbranschen, säger han.

Det hindrar inte konstrådgivarna Ebba Winberg och Lisa Ivermark att locka till sig kunder. De har båda sin bakgrund i konstvärlden, och är i dag anställda på Bukowskis respektive Stockholms Auktionsverk. Trots att de arbetar på auktionshus, säger de sig fungera som oberoende rådgivare. De drar sig kanske för att handla hos varandra, med väljer fritt bland gallerister och internationella auktionshus. Det är en tämligen ny företeelse, men verksamheten är växande.

Den typiska kunden är, enligt alla tre konstrådgivare, en man mellan 35 och 55 år, som gjort sig en förmögenhet inom finans, fastigheter eller reklam.Eftersom konst ofta är ett gemensamt beslut, kommer hustrun så småningom in i bilden.

Har konstsamlandet därmed gått och blivit en folklig företeelse? Har ett konstverk som för några decennier sedan köptes med själ och hjärta, ofta efter moget övervägande, förvandlats till en i mängden av den kommersiella världens alla handelsvaror? Och konstsamlingen reducerats till en modeattiralj, eller kanske ett nutidens skrytbygge?

– Det kommer alltid att finnas de som köper ”trophy art”, det vill säga sådana som köper för att visa sin rikedom och status. Redan på Anders Zorns tid fanns ju grosshandlare som köpte Zorntavlor, för att stoltsera med hur mycket pengar de hade. Men min erfarenhet är att många som tar kontakt med rådgivare har ett genuint konstintresse och när de väl börjar samla så växer intresset ytterligare, säger Lisa Ivemark.

Första steget i byggandet av en konstsamling är att få kunden att se så mycket konst som möjligt. Genom att besöka gallerier, museer och auktioner kommer rådgivarna fram till vad kunden gillar. Det finns ett stort utbud och som rådgivare kan det därför vara bra med vägledning.

– När kunder kommer till mig vill jag se vad de redan har eller så ber jag dem visa något de gillar. Då får jag en riktning att gå efter, säger Ebba Winberg.

Vissa av rådgivarnas kunder har ärvt en samling och vill bygga vidare på den. Andra har samlat sedan länge och söker ett specifikt konstverk. Ytterligare några är nybörjare. Ebba Winberg menar att den som ärvt konst ska fråga sig om det är något han eller hon tycker om, och försöka släppa affektionsvärdet.

– Det är befriande att göra sig av med konst, så tipset är att gallra och fokusera och köpa något av vår samtid. Det ger ett mervärde att samla på samtida konst. Då följer du med i din egen tid, säger Ebba Winberg.

Lisa Ivemark tycker att en samling blir personligare om det ingår både samtida och äldre konst.

– Jag är ingen smakdomare utan söker kunden något inom sekelskifteskonst så blir rådet att fokusera på några konstnärer som jag lyfter fram. Jag vet vad som är bra kvalitet, varför man ska köpa en Bruno Liljefors före en annan och vilket pris som är rimligt, säger Lisa Ivemark.

Ett konstverks historik, dess proveniens, är betydelsefull för värdet. Värdet ökar exempelvis om konstverket har varit utlånat till utställningar. Konstverkets tidigare ägare påverkar också värdet, liksom om konstnären ingår i publika och privata samlingar. Konstnärens utbildning och vilket galleri som representerar konstnären spelar också roll.

Han påpekar att det kan vara värt att börja samla på unga konstnärers verk. Att köpa samma konstnärer om tio år, då de har blivit mer etablerade, är ofta mycket dyrare. Men samtidigt är förstås risken också högre. Som när det gäller de flesta investeringar är risken och därmed även potentialen högst hos det unga och okända.

Beteendet hos kunderna ändras ofta med tiden. De som en gång tyckte om figurativ konst, vill kanske senare ha mer abstrakt. Och många vågar så småningom gå från att bara köpa det grannen har på väggarna till att lita på sin egna personliga smak. Därför är det viktigt att det finns en andrahandsmarknad för konstverket.

Den samtida konsten är i ropet just nu och det speglar sig inte minst i de toppnoteringar som noterades på fjolårets auktioner, både i Sverige och utomlands. Det är långa väntelistor på konstnärer som Gunnel Wåhlstrand och Karin Mamma Andersson.

– Jag säger till mina kunder att ha ett mer internationellt perspektiv. Jag rekommenderar sällan någon att köpa något i Sverige som bara går att sälja i Sverige. Nu kommer en ny generation svenska konstnärer, som inte går vägen via svenska gallerier utan vänder sig direkt till internationella gallerier, säger Ebba Winberg.

– Sverige är för litet och jag brinner endast för en handfull svenska konstnärer. Fördelen med mina kunder är att de redan är globala. De går oftare på Moma i New York än Moderna museet, och vågar köpa internationell konst, säger han.

Emellanåt bjuder konstrådgivarna med kunderna på internationella mässor och visningar av privata samlingar. När väl kunden har fokuserat på några konstnärer och är på väg att slå till, är rådet att inte vara för snål.

– Kvalitet kostar så köp hellre ett verk för 100 000–200 000 kronor än flera för mindre belopp. Man kan givetvis göra billigare köp av oetablerade konstnärer, men då gäller det att inte ha för höga förväntningar på att just de ska slå igenom, säger Ebba Winberg.

En oberoende konstrådgivare står på samlarens sida och har inte några ekonomiska kopplingar till gallerier. De förhandlar fram ett så bra pris som möjligt för kunden. Rådgivarna tar i sin tur ut en avgift när kunderna köper och säljer.

Kontakterna är konstrådgivarens viktigaste verktyg för att lyckas. När Theo Lindqvist vet att en bra konstnär ska ha vernissage skickar han bilder till sina samlare och 10 procent kanske nappar. Sedan ringer han galleristen för att reservera de konstverk som hans kunder vill köpa, innan vernissagen har öppnat.

– Ser du ett konstverk som fortfarande är kvar efter vernissagen och efter att utställningen pågått ett tag, så ska du verkligen älska det för att slå till. Det finns en anledning till att det inte har sålts, säger Theo Lindqvist.

Tre konstrådgivare:

Lisa Ivemark

Ålder: 47 år.

Karriär: Beijers Auktioner, schweiziska auktionshuset Habsburg Feldman, New York, Phillips Fine Art Auctioneers, London, egen konstrådgivningsfirma, Bukowskis.

Nuvarande arbete: Stockholms Auktionsverk, konstrådgivare.

Tre svenska favoritkonstnärer inom samtida konst: Roger Andersson, Klara Kristalova, Klara Lidén.

Theo Lindqvist

Ålder: 40 år.

Karriär: Managementkonsult och karriär inom inköp.

Nuvarande arbete: Konstrådgivare.

Tre svenska favoritkonstnärer inom samtida konst: Nathalie Djurberg, Anders Krisár och Klara Lidén.

Ebba Winberg

Ålder: 40 år.

Karriär: Lars Bohman Gallery, eget galleri Knäpper+ Baumgarten.

Nuvarande arbete: Primary and Private Sales på Bukowskis, konstrådgivare.

Tre svenska favoritkonstnärer inom samtida konst: Nathalie Djurberg, Klara Lidén och Gunnel Wåhlstrand.

Nina von Koch

Premiumnyheter

Aktuellt inom